Hej!

I badrummet har vi haft tvättmaskin som vi nu bytt ut. Nu ska vi även in med torktumlare vilket det ska vara förberett för. Den tidigare tvättmaskinen har varit inkopplad på blå, brun och grön/gul. Kan det vara så att den svarta är fasen för "torktumlaren"? (Den vita behöver ni inte tänka på eftersom den gick till en spolanordning som fanns tidigare.)

Kablarna är 2,5 mm och går till två säkringar.

Dessutom ska vi byta plats på tvätt och tork så det måste dras fram till nya. Ska det fortsättas med 2,5 eller räcker det med 1,5. Skulle man kunna köras FK i kabelkanal eller hellre dra installationskabel?

Bifogar två bilder.


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu testade jag...den vita är en fas, den bruna en annan. Den svarta är ej inkopplad.
 
I ett badrum använder man normalt installationskabel t.ex ekk eller eklk.

Att köra tvätt och tork på varsin fas i en gruppledning är ett vedertagit sätt att driva en sådan kombination. OBS det skall vara 2 olika faser d.v.s 400 v mellan dom. Skyddsjord och nolla blir gemensam för båda maskinerna. Jordfelsbrytare och en 2 polig automatsäkring är den bästa lösningen i ditt fall.

Jag tror att dom kablarna som kommer ut ur dosan är 1,5 mm2 enligt mitt ögonmått. Det är helt normalt vid tvättmaskinsanslutnkng avsäkrad 10 a.
 
Du har 10A säkringar så då räcker det med 1,5 kvmm. Eftersom kabeln är 2,5 kvmm redan skulle jag fortsätta med det om du vill byta till 16A säkringar någon gång. Ångdusch, bubbelbad, etc. kräver 16A.
FK får du inte dra i kabelkanal.
Anslutningssladd på TM/TT behöver ju dock inte vara 2,5 kvmm men den får heller inte fästas utan måste "hänga fritt".

EDIT: Tobbe_3 hann före, och jag håller med nu när jag ser på bilden, det är 1,5 kvmm du har!
 
Ja, det stämmer, kablarna är 1,5 kvmm.
 
anders07 skrev:
Anslutningssladd på TM/TT behöver ju dock inte vara 2,5 kvmm men den får heller inte fästas utan måste "hänga fritt".
Menar du stickkontakten som kommer från maskinerna?
 
Mikael_L
Räcker maskinernas anslutningskablar till dosan så sätter du lämpligtvis en anslutningsdosa med två utgångar (anslutningsdosan har (ska ha) dragavlastning för den anslutna kabeln, annars blir det inte rätt) och kopplar till vardera maskinen.
http://www.elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2?category_id=1972

Annars delar du upp trefasgruppen där i dosan och drar vidare en enfasmatning till vardera maskinen därifrån.
Det är tillåtet med FK i VPrör/slang infälld i vägg, eller installationskabel som EKK, EKLK, EXK och en massa andra kablar (EKRK är inte lämpligt) och kabeln kan klamras utanpåliggande eller ligga i kabelkanal.

Avslutar du med vägguttag kan det vara nödvändigt med JFB, jag anser att du bör ha det. Men kan utrymmet anses vara ett torrt utrymme kan man slingra sig förbi de rena reglerna med att påstå att detta är en mindre utvidgning.
Vill du inte ha JFB men ändå göra jobbet tip-top så kan du ha anslutningsdosor isf vägguttag till maskinerna.
 
I #1 skriver TS i badrummet, så JFB ska man öht inte försöka slingra sig undan. Nu är det troligt att det redan finns men skadar inte påpekas.Annars passar det utmärkt att lösa med anslutningsdosa som Mikael nämner, och övrigt han skrev också undantaget JFB.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
I #1 skriver TS i badrummet, så JFB ska man öht inte försöka slingra sig undan.
Ja shit ! det missade jag. Tänkte tvättstuga hela tiden.

Ja då är det 100% oomkullrunkeligt krav på JFB om maskinerna ska få en stickproppsanslutning.

Och då är EKRK-kabel inte ens längre olämplig, utan också förbjuden.

edit:
Sen tillkommer zonkraven, t.ex. minst 120cm från duschmunstycke för ett vägguttag och lite annat sånt. Kolla upp vad som gäller när du har kommit fram till var du vill att maskinerna ska stå.

Här är lite info om områden (zoner), de nu gällande i utgåva 2 av elinstallationsreglerna.
http://www.byggahus.se/forum/el/119918-regler-vid-anvandande-av-blandare-med-handdusch.html
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Yes, har koll på zonerna. JFB finns sedan tidigare. Anslutningsdosa med "avlastning" finns.
 
Mikael_L
Bra, då är det så gott som hemma då.

När sladdarna från maskinerna, eller måste det dras fast installation?
F.ö. så har jag bytt till längre anslutningssladd på en tvättmaskin en gång, isf att förlänga den fasta installationen. Det var en lätt operation på åtminstone den maskinen.
Kanske något som passar här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.