Hej,
Vi har ett hus från 60 talet med eldragning enligt följande:

Säkring 1:
Belysning sovrum 1, 2 och klädkammare

Säkring 2:
Vägguttag sovrum 1 och 2

Vi har nu fått in två extra vägguttag och jag har lyckats få ett av dom kopplade på rätt säkring men det andra uttaget lyckas jag inte få till det för.

Kan jag lägga in en till ledare på säkringen så dom ligger i samma grupp (Skulle vara skönt att ha på samma som dom andra uttagen så det blir konsekvent) el ska jag helt enkelt bara lägga den på en egen säkring i skåpet?

Mvh
Micke
 
Ja det går bra. Jag tror inte det finns något förbud mot det om tillverkaren medger anslutning av flera ledare under samma klämma. Är det smältsäkringar med skruvplint i centralen eller dvärgbrytare med snabbkoppling/hissklämma och du vill ansluta två ledare under samma skruv/klämma?

Olika typ av dimensioner och olika sorts ledare brukar dock inte vara bra vid skruvanslutning. Viktigt att det blir en stadig anslutning.
 
A avh67f skrev:
Ja det går bra. Jag tror inte det finns något förbud mot det om tillverkaren medger anslutning av flera ledare under samma klämma. Är det smältsäkringar med skruvplint i centralen eller dvärgbrytare med snabbkoppling/hissklämma och du vill ansluta två ledare under samma skruv/klämma?

Olika typ av dimensioner och olika sorts ledare brukar dock inte vara bra vid skruvanslutning. Viktigt att det blir en stadig anslutning.
Tack.
Som det ser ut nu så har vi ”gamla proppar” med skruv-anslutning. Vi ska väl uppgradera till nytt skåp med dvärgbrytare.

Har bara dragit 1.5 så kommer inte blanda några dimensioner på sladdarna.

Så kör bara kör?

Mvh
Micke
 
Det jag också menade var att t ex inte blanda en ledare entrådig koppar från en EKK och en ledare fåtrådig koppar från en FQ. Det blir sällan bra och säkert.

Ta gärna en bild på resultatet efteråt.

Du kanske får lite mothugg här om du vill byta ut en gammal fin diazedcentral 😃
 
Byt elektriker om denne inte klarar av något så elementärt.
För det är väl inte så att du försöker dig på det här utan kunskap 😎
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Byt elektriker om denne inte klarar av något så elementärt.
För det är väl inte så att du försöker dig på det här utan kunskap 😎
Näää, att byta proppskåp skulle jag aldrig våga mig på 😂😂

Men att byta nästan 60 år gamla kablar som går i rör vågar jag mig på att byta ut, men rätt ska vara rätt.

Sen får elektrikern glida in o göra det svåra jobbet.

Mvh
Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.