Funderat fram och tebaks på att sätta upp solceller. Jag vill hellst ha det privat men enligt diverse efterforskning ger jag upp och väger nu på att sätta upp det på jordbruksfastigheten.

Jag har i nuläget en elanslutning (ett abonnemang) som går till både privatbostaden och ekonomibyggnaderna. Kommer jag behöva ha två anslutningar mot nätet eller räcker det med att ha samma och sätta en egen elmätare som mäter elen så att skatteverket blir glada?
 
Svarar på min egna fråga. Svar från skatteverket
"Det finns inget krav på en separat elmätare. Utan du kan göra en egen bedömning av hur mycket el du använder privat. Men du måste beskriva i din deklaration hur du har kommit fram till just den summan. Bevisbördan ligger hos dig."
 
Hur fungerar det nu när det är åt andra hållet, delar av den privata strömmen går till jordbruksfastigheter? Ska Skatteverket ha info/andrag för det också?
 
Ja gör ett uppskattad fördelning som är väldigt låg tilltagen och alltså inte går att ifrågasätta. Det är inget krav på mätare. Om jag däremot skulle påstå att typ 50% eller mer går till jordbruket så gissar jag att frågan kan komma och då är det ju såklart bra om man har en mätare som bevisar det.

Det hela känns väldigt luddigt och är alltid en bedömningsfråga i slutändan..

Är väll lika bra att gardera sig och skaffa en egen elmätning som så man har "bevisen" om det skulle bli tjafs. Det trista är ju att jag kommer dimensionera solcellerna för att leverera under gårdens behov för att slippa strulet... Att använda ladtak för privata solceller har jag fått nej på...

Det kommer alltså sluta med ett underdimensionerat system som kommer bli dyrare per installerad kW.Trist att gällande regelverk motverkar förnyelsebar el i större skala...
 
Hej

Hur löste det sig till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.