Martin_B
Fick installerat Telia Öppen Fiber och då satte de en Inteno XG6846 bredbandsswitch direkt efter fiberuttaget.

Nu undrar jag ifall det går att konfigurera Telias Inteno-switch så man kan köra 2 eller fler datorer samtidigt, dvs. Internet på även LAN2, men helst även LAN3 och LAN4 porten om möjligt? För i så fall skulle jag kunna koppla in åtminstone en dator, samt även en ATA-box för IP-telefonin utan att behöva koppla in routern.

Möjligt? Eller har Telia spärrat den för man inte skall pilla i inställningarna?
 
J
Du kunde senast jag kollade få ut 2 publika ipadresser på den röda porten i bredbandsswitchen, utan en router alltså, men det är inte specat i tjänsten. Du kan inte ändra i intenon tyvärr så det blir till att prova med en enkel switch. Iofs kan du lika gärna använda en router för att plocka ut natadresser. Återkom gärna med hur det funkar!
 
Martin_B
Ja, fast frågan är om jag får 2 publika ip'n av Bahnhof :)... de är väl kanske inte så jätteglada för att dela ut de som godis kan jag tänka :D

En är man garanterad vet jag, men 2?

Uttaget för bredbandstelefoni (LAN3 tror jag det är) på Intenon är ju reserverat för Internetleverantörens egna IP-telefoni tyvärr, så den kan jag ju inte använda. Jag har ju nätoberoende IP-telefoni, så jag behöver bara en till Internetuppkoppling.

I Bredbandsbolagets VDSL modem kunde jag koppla in två datorer, eller om det var tre till och med? Så jag körde en dator på LAN1 och sedan ATA-boxen på LAN2, så då slapp jag router/switch.

Men nu kommer jag ju tydligen inte undan. Attans oxå...
 
....men oavsett vad du kan lura telias låda till vill du ju inte köra utan brandvägg ("router")....så vad är det du ska komma undan egentligen?
 
Martin_B
Nej det är ju det som är problemet lite också. Tänkte lösa det via mjukvara i datorn, ifall det nu skulle kunnat vara snabbare.

Har en D-link DIR-655, och den är väl kanske inte den snabbaste routern idag. Är lite där skon klämmer egentligen :D ...vill slippa jaga efter en ny. Om det nu ens finns någon som är sååå mycket snabbare.

Tycker den flaskar lite för mycket... fast jag kanske är för kräsen?
 
A
Du är dum snål.....
 
Det är inte den långsammaste heller, jag har en själv som jag ersatte med en Netgear 7000 mest för att förbättra wifitäckningen. Det lyckades förvisso men jag är fortfarande inte nöjd så nu blir det Ubiquiti AP's istället. Och då kunde jag lika gärna ha behållit Dlinken....

Ska du göra snabbare än 100/100 så behöver du ev uppgradera.
 
Martin_B
Har 100/10, men jag tror inte routern gillar torrenttrafiken för mycket... blir ju en del anslutningar liksom. Visst går det att begränsa, men jag vill ju gärna få så mycket ut av linan som möjligt utan massa begränsningar.

Jag kopplar in D-Linken, så får vi se vad som händer. Har i förbifarten sett Asus förekomma som snabba alternativ när det gäller routrar, frågan är dock vad de tänker på, wifidelen, det trådbundna eller själva processorn i så den kan hantera många connections samtidigt. Höga hastigheter behöver jag bara till det trådbundna. Kör knappt wifi dessutom.
Har man slitit med att installera rör och förberett för TP uttag, så får det användas också :)
 
Stryp antalet förbindelser och upload i klienterna så lär problemet försvinna. Finns inte tillräckligt med kapacitet i upload påverkar detta även download.
 
Jag testade en hel del förut, 655 är inte en begränsning på 100mbit med torrenter vad jag kan minnas.
 
A
Har en DIR-655 den funkar helt ok. använder dock inte den något mera. Kör med RT-AC56U den är underbar...
 
A
Om du vill kunna pilla med många inställningar och har hyfsade kunskaper om nätverk och Linux skulle jag rekommendera att skaffa en router som kan köra OpenWRT istället. Det blir så mycket bättre och du får alldeles för många nya möjligheter med exotiska nätverksfunktioner du inte visste du behövde. :)

Själv har jag en TP-Link WDR4900 med OpenWRT som jag är väldigt nöjd med (såg att den tyvärr verkar vara utgången nu).

Projektsida: https://openwrt.org/
Lista med hårvara som stöds: http://wiki.openwrt.org/toh/start
 
Martin_B
MathiasS skrev:
Jag testade en hel del förut, 655 är inte en begränsning på 100mbit med torrenter vad jag kan minnas.
Jag är ingen expert på varken nätverk eller torrentklientinställningar, så det kan vara jag som inte har ställt in det tillräckligt bra, men nog får jag sämre DL/UL när jag går via routern. Dock ej testat via routern i switch mode, men det borde ju eliminera alla flaskhalsar tycker jag. För jag misstänker att det är brandväggen i routern som är största boven.

Nu är detta inget jätteproblem utan snarare ett i-landsproblem, men ändå. Nu är jag glad att jag äntligen har 100/10 (uppmätt till 118/11,95 på bredbandskollen), istället för sådär 47/7 via VDSL, så nu vill jag ju gärna få ut det också utan att något skall flaska för mig.
Blir illa nog om jag slår på LEX Integrity :D ...då sjunker ju hastigheten som en sten i vatten.
Vill ju gärna inte betala för en 1000/100 tjänst heller, även om själva hastigheten lockar, rent teoretiskt. I praktiken lär man ju inte behöva det.

Fast jag bör ju tillägga att det nog mest märks på "segheten" när jag kör genom routern. Och det är ju egentligen ett större problem än själva hastighetsbegränsningen. Men så blir det väl när allt skall genom brandväggen...
Återigen, i-landsproblem egentligen :)
 
Martin_B
Nä nu skiter jag i detta. Jag får köra på denna setup tills routern ger upp. Bara för det kommer den säkert hålla i sådär 15 år :D
 
J
Martin_B skrev:
Ja, fast frågan är om jag får 2 publika ip'n av Bahnhof :)... de är väl kanske inte så jätteglada för att dela ut de som godis kan jag tänka :D

En är man garanterad vet jag, men 2?

.
Det var detta jag menade. Att du kan få ut 2 publika ip, men du behöver en switch kopplad till lan1, och i den koppla in dina datorer. Du tjänar alltså inte in någon låda i antal, men möjligen i prestanda. Som sagt, du är inte garanterad, men värt att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.