Vi ska ha två eldstäder bredvid varandra (rygg mot rygg, fast på olika etage). En ska vara med insats och en öppen spis, bara för mysigt... Behöver man då två premodulrör eller kan man sammakoppla till ett med något spjäll? Vi behöver inte kunna elda i båda samtidigt.

Eller bör vi med två eldstäder överväga någon annan lösning? Mura hela skorstenen med rödtegel typ... eller finns något annat sätt? Vet att det finns som färdiga stenbock man staplar på varann, med två kanaler, men helst av allt ska vi även kunna böja rören lite likt ett mindre u runt mellanbjälklag, så vi slipper gå genom det eftersom där ligger golvvärme... Om det inte går att förstå får jag ta och fixa en skiss till er.
 
Vad som gäller för conturas premodul vet jag inte säkert, men en modulskorsten från NVI, NVI 2000, är godkänd för två elstäder på samma rör. Jag gissar att detsamma gäller en Premodul - kolla installationsanvisningen.
 
Ok, då finns det hopp för det. Ska kolla, tack för tipset!
 
Ja, du har rätt! Ska skriva ut och läsa in mig på det! Bara att hålla tummarna för att röret klarar en liten lätt U sväng runt mellanbjälklaget också...
 
Så länge du kan hålla dig till standardvinklarna går det säkert bra. Om inte får du använda NVI's skorsten istället,där kan man beställa vinklar med vinkel vinkel som helst.
 
H
Varför måste ni ha två stinkstånkor om det bara är i okynne och inte för värmens skull?
 
Det finns eldstäder som är är byggda för att kunna installeras mellan två rum så man både kan se elden och fylla på ved från båda rummen.
 
Indus: ja, fast det fungerar inte när det är etage... då ska det vara samma golvhöjd...
 
Vi håller fortfarande på att kolla upp detta.
NVI2000 kommer inte att fungera med anslutningen till den öppna eldstaden, finns bara T rör, och vi kommer liksom inte ut på rätt ställe till öppna eldstaden. Nästa krux är att insatsen kräver en viss rördimension och den öppna eldstaden större rördimension...
Så nu kikar vi på en lösning med blockskorsten...men den tar lite mer plats...Den går att få med två kanaler med två olika dimensioner,men max är 225 och det är frågan om det räcker för den öppna eldstaden...
 
Rördimensionen kan ju vara ett problem, men T-röret underar jag om du inte kan få i vilken vinkel du vill. Vanliga böjar kan ju fås i godtycklig vinkel. Kostar 30% mer ungefär.
 
Använd en blockskorsten.
Exempelvis NSP (NordiskaSkorstensProdukter) Safeblock eller Schiedel.
200mm borde funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.