Ett tag var det mycket snack om att det vore praktiskt med två diskmaskiner i köket. Finns det någon som har det och tycker att det är värt det? Man förlorar ju en del förvaringsutrymme. Det man vinner är kanske att disken försvinner fort när man har middagsbjudning.

Lite input tack. :)

Det känns som om jag spammar forumet men det är så mycket beslut jag måste ta nu genast... :blushing:
 
Mikael_L
Det vore verkligen en perfekt grej.
När vi för några år sedan började dra upp de allra första penndragen över huset som vi bygger nu var jag säker på att jag skulle ha två maskiner.
Till sist hann verkligheten ikapp, och det var bara att inse att det inte finns plats för två maskiner i köket som köket nu blev. :|

mariatherese skrev:
Man förlorar ju en del förvaringsutrymme.
Nja, tror du det? Kommer det inte stå porslin, i en mängd motsvarande ca en maskin, i maskinerna jämt?
 
Jag har hört om det för länge sen men då som en ungkarls-dröm: Det finns inga köksskåp och man hämtar rena tallrikar o glas i den ena diskmaskinen, mikrar sin pizza och njuter av lämplig läsk, och ställer in smutsig disk i den andra. När mamma kommer och städar på lördag så kör hon diskmaskinen med smutsig disk, och sen börjar det om nästa vecka...
 
Mikael_L skrev:
Nja, tror du det? Kommer det inte stå porslin, i en mängd motsvarande ca en maskin, i maskinerna jämt?
Jo, man packar mycket tätare i några lådor eller i ett skåp än vad man någonsin kan göra i en diskmaskin. Sen tänkte jag ju att det som står i diskmaskinerna måste ju ha sitt eget utrymme någonstans ändå...

Men egentligen så är det förmodligen bara en bråkdel av allt porslin i ett kök som man använder till vardags - så det borde vara en bra idé. Men jag vet inte om det fungerar i praktiken. Dvs att man uppskattar det och att det fungerar och att det verkligen finns utrymme i det kök jag planerar.
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
Jo, man packar mycket tätare i några lådor eller i ett skåp än vad man någonsin kan göra i en diskmaskin. Sen tänkte jag ju att det som står i diskmaskinerna måste ju ha sitt eget utrymme någonstans ändå...
Det är ju sant ... båda sakerna.

T.ex. inför en fest eller så vill man säkert förbereda med att diska och tömma bägge maskinerna för att ha dom beredda, typ.
 
Vi var inne på tanken, men det fick inte plats. Vilket nog var tur.

Två mikrovågsugnar hade däremot varit toppen, där är det alltid kö.
 
Har du plats och ekonomi för 2st 45-diskar så kör. Ska du bara använda dem när ni har mycket folk hemma så tänk efter hur ofta ni är fler än de som bor i huset och väg in det i nyttan. De gånger ni har mycket folk kanske ni klarar er ändå genom att först snabbdiska alla glas med glasprogrammet i maskinen och sedan in med övrig disk. Titta även på de extra höga maskinerna, brukar inte kosta många kronor mer än standardmaskinerna.
 
Jag tänkte nyttja att man har två genom att i första hand tömma den rena diskmaskinen genom att använda porslinet. Men med tanke på hur svårt jag har för att få maken att i första hand ta rena handdukar från tvättstugan istället för linneförrådet så kanske jag skall lägga ner den idén med en gång... ;)
 
Vi tänker definitivt ha två disklådor från Fisher & Paykel i vårt nästa kök. Dock separerade så de hamnar i lämplig arbetshöjd (utan att behöva ha ett mastodonthögskåp med en diskmaskin på mitten).
 
biggles12 skrev:
Vi tänker definitivt ha två disklådor från Fisher & Paykel i vårt nästa kök. Dock separerade så de hamnar i lämplig arbetshöjd (utan att behöva ha ett mastodonthögskåp med en diskmaskin på mitten).
Läs lite om dem på utländska forum. Jag älskar idén men kvalitén verkar inte ha varit lika bra som idén men de kanske fått ordning på den.
 
Skippa skåp och montera istället bara in diskmaskiner som underskåp.
 
mariatherese skrev:
Men med tanke på hur svårt jag har för att få maken att i första hand ta rena handdukar från tvättstugan istället för linneförrådet så kanske jag skall lägga ner den idén med en gång... ;)
Och jag får "skäll" om jag tar rena handdukar från tvättstugan istället för linneförrådet...:S (De är ju inte manglade då.)
 
Mikael_L
Byt partner med varandra ???
:cool: :rolleyes:
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Byt partner ???
:cool:
E du tokig! Det är ju den av mina inventarier som fungerar alldeles bäst. Helt problemfri drift i snart 13 år! ;)
 
Mikael_L
mariatherese skrev:
E du tokig! Det är ju den av mina inventarier som fungerar alldeles bäst. Helt problemfri drift i snart 13 år! ;)
Helt rätt. Med en i övrigt problemfri funktion accepterar man lämpligtvis någon liten egenhet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.