Hela vårat husbygge har varit kantat av strul, kontrakts tvister och vi har varit väldigt oense med entrepenören som byggde vårat hus många gånger. Förhållandet är fortfarande mycket frostigt.

Inga av våra el, vent eller VVS installationer besiktades vid slutbesiktningen av besiktningsmannen. Det här var ju inget som jag fick reda på innan besiktningen utan det blev ju en "glad" överaskning väl när besiktings mannen var på plats.
Jag tror inte att han hade behörighet för detta, (så han är väl troligen rel billig att anlita??)
Istället hänvisade besiktningsmannen till respektive hantverkares egenkontroller i slutbesiktnings protokollet.
Vid den tidpunkten så hade jag inte heller hantverkares egenkontroller då de låg i fejd med min entrepenör och vägrade släppa egenkontrollerna till oss.
Efter mer än ett år och massor med påtryckningar har jag nu fått dessa.
Vi har också själva varit rejält i luven med entrepenören.

Nu har vår entrepenör utsett samma besiktningsman att göra två-års besiktnigen.
Jag tror att besiktningen kommer att betalas av entrepenören eftersom han har kallat till besiktning.
Jag kan ju inte påstå att jag litar speciellt mycket på respektive hantverkares egenkontroller, det kändes ju som att alla hantverkarna skrev ihop nåt i en hast bara för att ha ett formellt papper att visa upp.
T.ex så skrev el-killen att han hade meggat hela installationen, men sedan visade det sig att en fas skena i säkringsskåpet inte var fastskruvad så det började slå gnistor där!
Så man kan ju verkligen undra hur seriösa egenkontrollerna är?
Men med lite distans till det hela, så tycker jag nog inte att det är något större fel med just el, vent eller VVS installationerna. Men jag är ju trots allt en glad amatör, utan några större expert kunskaper.

Lyckligtvis är jag inte född med tummen mitt i handen och har kunnat fixa många fel/brister själv, även om jag anser att det är entrepenören som inte fullgjort sitt åtagande, men jag har inte orkat driva alla frågorna till sin spets.

Nu till min fråga:
Skall jag nöja mig med en enklare besiktning igen, eller skall jag kräva att någon med full behörighet skall besikta huset's alla delar?


Här är första sidan av slut besiktnings protokollet:
(Till saken hör också att det gått mer än två år efter färdigställande datumet)
SLUTBESIKTNING.jpg
 
Det är du som skall utse besiktningsman. Att entrepenören nu kallar till besiktning med en av honom vald besiktningsman är i så fall hans problem. Om besiktningen skall räknas som garantibesiktning så lär du åka på att betala för den iallafall.

Att entrepenören kallar till garantibesiktning kan ev. ses som ett tecken på att han är ganska seriös. Enklast för entrepenören är ju om kunden glömmer att kalla till besiktning inom rätt tid.

Att elektrikern har meggat anläggningen kan mycket väl vara sant (och är inte speciellt betungande vid en nyinstallation). Den lösa fasskenan skulle inte visa sig vid en meggning. Och man mäter normalt sett bara kontinuitet på jordledaren. Däremot så är det ett ganska upprörande fel, det skall sitta i ryggmägen på en elkille att alltid dra de här skruvarna och att kontrolldra dem i princip varje gång han ser centralen.
 
Anlita en egen besiktningsman! Och ring och prata med honom om hur han ser på de fel som (du tycker att) du har.
 
Jag har valt att inte kalla till någon besiktning då det i princip inte finns några fel att anmärka på!
Alla brister kom upp i slutbesiktningen. Och de som inte åtgärdades fick jag ersättning för.
Att ta dit en besiktningsman för 5000:- som kommer att tala om för mig att jag har några sprickor mellan tak och vägg verkar ju inte klokt!

Men hur som haver så är det ju bara småkrafs kvar och inget som jag inte själv kan åtgärda på några timmar.
 
Precis som du påpekar så har tiden för att kalla för 2-årsbesiktningen gått ut och du har själv valt att inte kalla till någon besiktning. Så i ert fall så spelar det väl mindre roll om er entreprenör ändå väljer att kalla till en besiktning trots att han inte behöver det. Det kan knappast vara någon nackdel för er om entreprenören själv väljer att bekosta en besiktning om ni inte har några fel att anmärka på idag. I bästa eller kanske värsta fall hittar besiktningsmannen några saker att anmärka på och då åtgärdar förhoppningsvis entreprenören dessa eftersom han själv kallat till besiktningen.

Skulle ni av någon anledning inte vilja ha en 2-årsbesiktning så är det väl bara att meddela entreprenören att ni inte är intresserad och att han slipper men jag har svårt att se att ni har något att förlora på att genomföra besiktningen även om ni inte helt och fullt litar på besiktningsmannen.
 
Jag har bara en bestämd känsla av att fakturan för besiktningen kommer att dyka upp i min brevlåda ........
 
Det är bara att bestrida i så fall. Ni har rätt att kalla till 2-årsbesiktning inom 2 år och i så fall är det ni som bekostar besiktningen. Det finns inget krav för entreprenören att kalla till en tvåårsbesiktning, men skulle entreprenören av någon anledning vilja göra det så får han eller hon naturligtvis bekosta det själv. För er del är det väl inte så mycket att diskutera eftersom tvåårsgränsen gått ut så er rätt att kalla till besiktning har redan förfallit. Men om entreprenören av någon anledning ändå vill kalla till en besiktning så är det väl inga större problem med det. Men att försöka kräva er på en 2-årsbesiktning som ska göras inom två år efter slutbesiltningen som ni dessutom inte godkännt att betala tror jag blir lite knepigt. Så kommer fakturan är det bara att bestrida med motiveringen att ni inte beställt den så den biten bör ni inte behöva oroa er för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.