Jag har spelat in TV4 Bygglov och Äntligen hemma men inte hunnit se så mycket så det tar upp en massa hårddisk utrymme.
Har en del böcker och byggkurser på DVD också.

Tycker de är så mycket av socialt program i stället för lärande och insiration är det gäller renovering och ombyggnad?
Men nu har jag som sagt bara sett lite snuttar ibland.

Funderar på att ta bort Bygglov utan att ha sett. Eller är det dumt? :confused:
 
Bygglov är skit, mest en massa kuddar som ska sys. Äntligen Hemma har till viss del bra underhållningsvärde i Martin Timell.
 
Staffans2000
Glöm inte alla livsnödvändiga tips angående placering av värmeljus.
Själv har jag alltid undrat om det står i kontraktet att "familjen" skall skrika och gråta hysteriskt när de ser renoveringsresultatet.

RADERA!

Staffan
 
Tittade på bygglov igår och blev väldigt besviken.
Dåligt skådespeleri med tappra försök att få det att verka spontant och bara en massa trams.
Äntligen Hemma och Arga Snickaren är bättre, där får man ju lite tips och en och annan tankeställare.

Radera du Bygglov och spela in testbilden ist, betydligt mer underhållande.
 
I rent utbildningssyfte anser jag att det inte finns något program på de svenska kanalerna som man kan rekommendera.

Dock så tittat jag ofta på dessa för att få idéer/uppslag/tips.

Det enda som jag konsekvent undviker är "Sommar med Ernst" då jag för mitt liv inte kan med karln!
 
Bygglovs hela värde ligger i Willy, underbar vilsen stockholmare. :)

Dom skulle kunna göra en miniserie bara med klipp med Willy.

Samma borde göras med stänkargrannen i Beck.
 
Jag tycker det är helt overkligt att det inte finns ett riktigt byggprogram på TV. Där man lär ut moment och visar ordentligt hur man gör. Kanske med tester av verktyg och sånt och tips på nya smarta saker till bygget.
 
Det fanns iaf en ganska vettig serie om husunderhåll, jag vet att jag har sett något avsnitt men nu behövde man tydligen vara ansluten till någon skola för att få lov att se så de har väl kanske flyttat på var programmen låg.
Urs utbildningsserie.
 
Jag vill ha ett program där de visar lite mer om olika moment i renoveringen och med tips från kunniga.
 
SVT (av en del kritiker kallad "Östermalms TV:n") har ju Kunskapskanalen men där är inte mycket om detta viktiga ämne.
Dessutom är trähus med mycket isolering känsligare för fukt så det är viktigt med kunskap.

Tycker också att SP borde få mer pengar av staten att prova olika byggmetoder och material. Staten drar ju in mycket pengar på fastighetsbeskattningen.
 
bygglov är jättebra, jag har fått massa inredningstips (och då menar jag inte kuddar och värmeljus, utan kökskombinationer med luckor/kakel) genom det programmet :) däremot finns det inga som helst tips på hur man verkligen bygger, programmet handlar mer om att hjälpa familjer som haft det svårt på ett annat sätt (precis som arga snickaren och sofias änglar också gör)

äntligen hemma är lite mer tips på hur man gör och handlar inte så himla mycket om familjerna, konstigt bara hur många gånger man kan visa hur man lägger ett klickgolv, eller målar furupanel...

sommar med ernst ger också mest inredningstips, blandat med lite matlagning, fick tips om en rätt snygg badrumshylla gjord av armeringsjärn häromdagen =)

Ett rent byggprogram skulle vara en skön kontrast till alla gråtande familjer och töntiga programledare
 
  • Gilla
Joens
  • Laddar…
blivande husägare skrev:
Ett rent byggprogram skulle vara en skön kontrast till alla gråtande familjer och töntiga programledare
Kunde inte hålla med mer!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Det fanns iaf en ganska vettig serie om husunderhåll, jag vet att jag har sett något avsnitt men nu behövde man tydligen vara ansluten till någon skola för att få lov att se så de har väl kanske flyttat på var programmen låg.
Urs utbildningsserie.
Se om ditt hus hette väl serien och handlade om byggnadsvård. Den är den TV-produktion som jag tycker kommit närmast att faktiskt ta upp byggande och hustekniker. Men även denna dras, precis som de flesta andra "byggprogram", med att snarare tjäna som inspirationskälla än teknisk uppslagsbok. Jag saknar verkligen "Hur gör man" i filmformat. Det är kanske därför detta forum är så populärt (y)

Det finns ju en DVD-serie, hantverkarskolan, där i alla fall några av avsnitten är ganska bra i sin begränsade omfattning, andra mindre bra. http://bonniershop.nu/node/5401/form
 
Joens skrev:
Den "trä till golv" har jag men har inte tittat på den ännu.
Har även en annan fläskig bok som tar upp en massa moment.
[länk]

Har skummat igenom den och den verkar ganska vettig.
Den kan säkert vara bra, det jag tycker är synd med böcker/tidningar/program som inte är skrivna i Sverige är att det inte alltid står de svenska reglerna i. Min far prenumererar på GörDetSjälv-tidningen så jag brukar skumma igenom dem ibland när jag är där och mer än en gång har jag irriterat mig på att det alltid är danska badrum som görs om i tidningen och där har de uppenbarligen inte samma rekommendationer som i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.