Jag har TV från Telia. Problemet kommer när man köper till en hårddisk. Om man pausar ett program som man valt till text via 199 och börjar titta ät texten inte synkad. Det går heller inte spara program och få text via 199.
Samma gäller playtjänster. Hur är det med andra leverantörer klarar de text
 
Som du skriver använder du en textTV-funktion som skickas av kanaldistributören i realtid, dvs samtidigt som du tittar på ett TV-program. Så det som händer är att du aktiverar textTV-sida 199 på den kanalen du tittar och är transparent med TV-sändningen, dvs visar bara textningen. Och spelar du in blir det TV-sändningen som spelas utifrån att textTV är en helt annan funktion och samma sak gäller Play. SVT sidan 199 visar text vad som skickas på respektive kanal här och nu för respektive SVT1 och SVT2,
Försöker du t.ex.byta kanal så måste du först avbryta textTV sändningen vilket du troligtvis har märkt.
Så Nej, har inte sett den funktionen.
 
Jag är osäker: än så länge har vi antenn och en inspelningsbar Sagem-digitalbox från Boxer. Det fungerar med texten även när vi pausar uppspelningen. (En inspelning med text verkar lagras som 2 filer som hänger ihop.)
Men Boxer gjorde bort sig nyligen och fick krypa till korset. Jag såg en artikel i HRF-tidningen Auris:
https://hrf.se/nu-far-boxer-kunder-byta-ut-box-utan-textning/
Jag är kanske ute och cyklar, men du kan kanske kolla med Boxer hur det fungerar.
 
Jag har ComHem med TiVo, där fungerar text-tv 199 även på inspelade program.

Jonas
 
L Lilak skrev:
Jag har ComHem med TiVo, där fungerar text-tv 199 även på inspelade program.
Jonas
Intressant, kör du det via IPTV eller hur tar du emot TV-sändningen?
 
Nätverkskabel från mediaenheten
 
S SPR skrev:
Nätverkskabel från mediaenheten
Jag tänkte på Lilak och Comhem som jag citerade.
Du har ju Telias IPTV-tjänst och den har jag koll på hur den fungerar då jag har den själv.
 
A AndersS skrev:
Jag tänkte på Lilak och Comhem som jag citerade.
Du har ju Telias IPTV-tjänst och den har jag koll på hur den fungerar då jag har den själv.
Om Com Hem kan lösa det borde också Telia kunna göra det men de verkar inte bry sig. Telia är bra på telefoni men TV behärskare de tydligen inte.
 
A AndersS skrev:
Intressant, kör du det via IPTV eller hur tar du emot TV-sändningen?
Såg nu att det var fiber frågan gällde.

Jag har via coax, så jag har tyvärr ingen aning om hur ComHem via fiber fungerar.

ComHem Play har text.

Jonas
 
Beror på hur man tar emot sändningen, Comhem har väl fortfarande kabelTV-nät med gammal teknik kvar så vi vet inte hur lösningen ser ut.

Redigerat: Och där kom svaret när jag skrev inlägget. Misstänkte att det var något sådant.
Men vi får se om det finns någon som kan beskriva en lösning med IPTV och textTV där man kan pausa/spela in med texten från textTV.
 
Många kanaler har väl redan avvecklat sin textTV så snart är väl bara SVT-kvar, så intresset för den teknikformen att hantera textning är inte längre fokus för utveckling utan avveckling.

Om det bli text eller inte kommer att avgöras av respektive programleverantören och teknik för det.
 
A AndersS skrev:
Många kanaler har väl redan avvecklat sin textTV så snart är väl bara SVT-kvar, så intresset för den teknikformen att hantera textning är inte längre fokus för utveckling utan avveckling.

Om det bli text eller inte kommer att avgöras av respektive programleverantören och teknik för det.
Alla med nedsatt hörsel behöver hjälp med text. TexTV är säkert ute.
 
A AndersS skrev:
Många kanaler har väl redan avvecklat sin textTV så snart är väl bara SVT-kvar, så intresset för den teknikformen att hantera textning är inte längre fokus för utveckling utan avveckling.

Om det bli text eller inte kommer att avgöras av respektive programleverantören och teknik för det.
S SPR skrev:
Alla med nedsatt hörsel behöver hjälp med text. TexTV är säkert ute.
"Det finns ungefär 1,5 miljoner personer med hörselnedsättning i Sverige – i alla åldrar, i alla delar av samhället." enligt Hörselskadades riksförbund. Leverantörer som avvecklar textningen gör sig en otjänst: de får färre kunder. Kanske får de dessutom svara för diskriminering. Det bara måste fungera, på något sätt. Och det ska gå att pausa uppspelningen utan att texten kommer i otakt.
 
  • Gilla
SPR
  • Laddar…
Säger inte att textning ska tas bort som en åsikt om ni läser mera noga, utan det jag förklarar är en av dagens teknik för textning via textTV.
Och utifrån ts fråga varför det inte fungerar med den lösningen ts har.
Det jag skriver är att flera kanaler tagit bort textning via textTV-funktionen i TV, det görs i många länder (BBC avvecklade för nästan 10 år sedan) och stöd för det i TV/Boxar, mm, kommer att försvinna.

Och det blir programleverantörernas fråga om och hur de kommer att göra samt hur det regleras, vilken teknik ska användas beroende vad som utvecklas och går att köpa globalt.Jag använder själv textTV-funktionen ibland med svenska program utifrån min egen hörselnedsättning.
Så låt oss hålla oss till trådens fråga, varför fungerar det inte och finns det någon annan leverantör som ts kan välja som har den efterfrågade funktionen.
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Anders, jag tog det du skrev om textningens avveckling som information. Bra information dessutom.

BBC verkar ändå ha löst textningen på något sätt. BBC skriver så här:
"Subtitles are available on all television platforms and set out on screen the words being spoken. When you record a television programme, the subtitles will also record, even if you do not have them switched on.

While subtitles are accessible on all television platforms, they may not be available for every programme. To turn subtitles on or off, there is normally a button on the remote control."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.