Hej på er!

Jag ska dra et Cat5e nät i huset med uttag i stort sett överallt.
Alla uttag ska kopplas till en patchpanel i källaren.

Går det att använda detta nät för att skicka signal från TV-antennen.
Om det går slipper jag ju att dra extra kablar till TVn.


Förslag?
Hur gör man?

Mvh
Andreas
 
Finns denna att få tag på någonstans i Sverige?

Finns det andra lösningar?

Hur har ni andra löst TV-biten i ett fastighetsnät?
 
Jag har parabol så det blev lite extra vp rör för dessa uttag. de går dock samma väg som datauttagen så det är bara att att byta tråd i rören om jag skulle ändra mig i framtiden
 
spu skrev:
Hej på er!

Jag ska dra et Cat5e nät i huset med uttag i stort sett överallt.
Alla uttag ska kopplas till en patchpanel i källaren.

Går det att använda detta nät för att skicka signal från TV-antennen.
Om det går slipper jag ju att dra extra kablar till TVn.


Förslag?
Hur gör man?

Mvh
Andreas
Jag hänger oxå på här. Måste man köpa ett LexCom Home nätverk bara för att tv'n också ska hänga med i nätverket, verkar otroligt att bara deras kabel klarar tv frekvensen :-X
 
Jag har inte sett någon tillräckligt bra lösning till ett acceptablet pris ännu. Därför Kör jag med tv kabel men bygger rörsystemet så att det passar ihop med fastighetsnätet i övrigt. Kommer det en bra lösning så är det ju bara att dra ur kablarna och stoppa i nya och vips så är man med i leken igen
 
Jag träffade en elektriker idag som verkligen kan det här med TV/TELE/DATA. Han rekommenderade INTE att försöka sig på att köra TV signal i en CAT6 kabel.

TV signalen är för högfrekvent och störningar gör att det kan vara väldigt svårt att få bra bild på TV-apparaterna. Han rekommenderade ett traditionellt stjärnnät med antennkabel från "kopplingscentralen" (om man har för avsikt att ha någon sådan) eller en mycket större investering i ett avancerat system (utan att nämna leverantörer ;) )
 
Har gjort ett antal Lexom Home installationer, funkar utmärkt!
En kund kör med 5 tv-aparater inga problem!
Sen att det (enligt mig själv) är ett svindyrt system
som jag har svårt att se den egentliga nyttan med,
det är en annan fråga...
 
Merten lanserar ett eget "Lexcom system" under våren till betydligt lägre pris och med mer applikations möjligheter....
 
Men klarar något av de system ännu av att hantera en parabol eller dylikt?
 
Jag kör min parabolmottagare via IR link i Lexcom systemet.
Problemet är att bildkvalitén inte är den bästa,men det funkar ju så länge man kör en traditionell TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.