Har tänk bygga en liten vägg att hänga tvn på.
Kommer att sitta mot en köks ö.
Tänkte ha en formstabil platta så jag kan göra den så tunn som möjligt där tvn ska monteras. Har gjort en halv taskigt skiss hur jag tänkt.
Va kan man använda för platta? 15mm mdf?
 
  • Handritad skiss av en vägg för TV-montering med anteckningar om materialval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad menar du med en liten vägg , hur ska den vara , en enkel platta 15 räcker inte om den ska hänga fritt , samt svårt att få bett på fästen för TV
 
120cm bred, och som på ritningen reglad 120 cm från golv, och 40cm från tak.

__
| |
----
|| tv
----
| |
------
 
S
Då förstår jag
Men kudden väntar nu till baka i morgon
 
tommib
Var ska du ha alla kablar? Bildkälla till TVn? Chromecast?

Jag skulle kanske, kanske kunna tänka mig att en 22 eller 28 mm MDF skulle kunna funka. Då skulle jag integrera den i konstruktionen hela vägen så den går från golv till tak och sen styva upp den med reglar över och under TVn.

Det stora problemet är att du inte verkar vilja ha reglar vid sidan av TVn. Om du kan tänka dig det kan du komma undan med tunnare skivmaterial, men du måste fortfarande kunna fästa TVn. Kan du tänka dig genomgående bult?

Den tunnaste praktiskt möjliga väggen i en någorlunda normal konstruktion består av två gipsskivor och 45 mm regel. Tjockleken på den blir då ca 70 mm. Denna vägg duger utmärkt för att hänga upp en TV. Hur mycket spelar några centimeter roll?
 
Tänkte att jag fäster tv upphängning med m6 bult igenom den den stabila plattan och fräser ut i gipsen på baksidan.
Den är sant, några cm hit och dit.
Men är en estetisk sak, vill inte ha väggen bredare änn ö:n och det man passerar tvn ganska ofta så vill inte att den sticker ut.

Kablarna är tänkt att gå ner i den nedre delen med reglar och vidare in i köks skåpet
 
  • Handritad skiss av en TV-upphängningsidé med M6-bultar och kabeldragning genom väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker med en tunn MDF typ 10mm om du bara har infästning uppe och nere. Tar du en tjockare MDF kan du fräsa ur spår för sladdar och sen stänga igen baksidan med en gipsskiva. En plåtvinkel i golvet och en i taket så skruvar du skivan i den.
Schematisk ritning som visar hur man infästar MDF och gipsskiva med plåtvinklar i tak och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill ha tvn "i" väggen så blir att regla uppe och nere.
men så 10-12mm mdf räcker?
 
tommib
Jag skulle inte köra med så tunn MDF. Det är risk att en så tunn vägg knäcks på mitten om någon lutar sig mot den. Det bästa vore att ha reglar på sidan av TVn också, är det helt omöjligt?
 
Ja det räcker.

Tänker du bygga en ram med 45mm reglar. Sen sätta mdf på utsidan och ta upp ett hål för att fälla in tv:n?
 
tommib: inte helt omöjligt, men då blir tv avsevärt mycket mindre.
Tror inte att nån kommer luta sig mot den, då köks ön är på ena sidan och tvn på andra

Ja, evt klyva så man får kanske 30mm reglar. En 120x120cm ram ner till och en 120x40cm ram upptill. Mdf på "baksidan" och klä allt i gips sen.
 
Det blev golvspån som sedan är klädd i gips, känns hyfsat stabil ändå.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.