Vi håller på att bygga hus och har planerat in för TV-uttag i 4-5 rum.

Nu har det visat sig att vi har möjlighet att dra in bredbandskabel till huset och därmed köra digitalTV via bredbandet.

Som jag förstår det måste varje TV ha en egen digitalbox och egna kablar dragna från bredbands-uttaget.

Det finns inget sätt att koppla in digitalTV-signalen (från bredbandet) så att den skickas ut till de vanliga (kallas det analoga, eller kabel-) TVuttagen?

Hur skulle ni göra - skippa att montera in de 4-5 TV-uttagen och istället montera in fler uttag för datatrafik?
Kanske bra att ha TV-uttagen om man vill köra parabol i framtiden.

Eller har jag fått tekniken om bakfoten? :confused:
 
Det beror på faktiskt. Hos vissa bolag är det en box för en enda tv som gäller,. hos andra är det en box per tv och vissa har en box för huset och sen vanligt antennkabel till respektive tv.
Därmed behöver du kontrollera med just din leverantör vad som gäller men för att vara säker så sätt två dosr i varje rum. En tv och en data. På så sätt är det ju bara att välja den som blir rätt :)
Dosor och uttag kan man omöjligen få för mycket av
 
Ak_jog, hade varit intressant att veta hur du löste det. Står själv i valet med tv-dragning,
 
ak_jog skrev:
Det finns inget sätt att koppla in digitalTV-signalen (från bredbandet) så att den skickas ut till de vanliga (kallas det analoga, eller kabel-) TVuttagen?
Jodå, det finns det. Komplettera mottagaren med en RF-modulator som gör om scartsignalen till vanlig antennsignal. Men du är fortfarande begränsad till den kanalen som boxen är inställd på (om det är en box som bara ger en kanal). Bara att du kan välja att se det på valfri tv (dvs alla tv-apparater som finns på antennslingan).

Så har jag fast med flera mottagare. 2 st parabolmottagare skickar ut vald kanal på antennätet. Således kan jag växla mellan 2 kanaler (boxar) på tvn. Barnen kan titta på sina program på sin rums-tv och vi kan titta på vårt i annat rum.
Byter kanaler på box gör jag antingen nere på boxen eller via IR-extender från ovanvåningen.

Med detta har man i princip byggt ett kabel-tvnät med 2två kanaler :)

Jag hade tidigare även en box för marknätet i systemet (så att det blev 3 kanaler) men fann inget behov av det då vi inte bråkar så mycket om kanalerna ändå. Telias digital-tvbox har jag utanför detta eftersom det bara är ett provabonnemang.

Så det jag vill säga är att se till att dra kablar för vanliga hederliga antennuttag. Även om det kan tyckas gammelmodigt så finns det ändå användningsområden för det. Du nämner själv parabol.

Datauttagen har du ju ändå där om det är en sådan lösning som blir.
 
Hej,

Vi har faktiskt inte bestämt oss för hur vi ska dra in TV än.
Har fortsatt titta runt på lösningar - men det är en djungel av olika förslag!

För att hålla alla dörrar öppna har vi dock dragit både vanliga analoga TV-uttag och data-uttag till de rum vi antagligen vill ha TV i.
På elektrikern lät det som det var ganska vanligt att göra så.

Vad vi har hört så verkar TV via bredband (Telia) inte fungera så bra ännu. Har man dessutom flera TV-apparater och vill se på olika kanaler verkar det vara en ganska dyr lösning... Utvecklingen går ju dock snabbt framåt så det känns bra att vara förberedd.
Bra också om eftersom man (åtminstone vår familj) snart har en dator i varje rum!

Jag skulle dock gissa att vi kommer skaffa en parabol med en 'förgrenings-box' som ligger centralt någonstans och fördelar TV-signalen till de olika rummen. Har dock inte riktigt förstått ännu hur det fungerar.

Det finns även någon sorts 'fördelnings-box' som skickar signalen trådlöst till de olika TV-apparaterna. Sök på 'SmartWi' på google.

Summa-summarum - mitt bästa råd så lång - prata med en expert (eller gärna flera olika)!

mvh, ak_jog
 
ak_jog skrev:
Hej,

Vi har faktiskt inte bestämt oss för hur vi ska dra in TV än.
Har fortsatt titta runt på lösningar - men det är en djungel av olika förslag!

För att hålla alla dörrar öppna har vi dock dragit både vanliga analoga TV-uttag och data-uttag till de rum vi antagligen vill ha TV i.
På elektrikern lät det som det var ganska vanligt att göra så.

Vad vi har hört så verkar TV via bredband (Telia) inte fungera så bra ännu. Har man dessutom flera TV-apparater och vill se på olika kanaler verkar det vara en ganska dyr lösning... Utvecklingen går ju dock snabbt framåt så det känns bra att vara förberedd.
Bra också om eftersom man (åtminstone vår familj) snart har en dator i varje rum!

Jag skulle dock gissa att vi kommer skaffa en parabol med en 'förgrenings-box' som ligger centralt någonstans och fördelar TV-signalen till de olika rummen. Har dock inte riktigt förstått ännu hur det fungerar.

Det finns även någon sorts 'fördelnings-box' som skickar signalen trådlöst till de olika TV-apparaterna. Sök på 'SmartWi' på google.

Summa-summarum - mitt bästa råd så lång - prata med en expert (eller gärna flera olika)!

mvh, ak_jog
Vi använder oss av Telia digitalTV och har numer inga problem, inte sedan Relacom bytte en trasig fiber åt oss. En vanlig switch i teknikrummet och en box/TV så är det klart. Har cat6 kabel från patchpanel till uttagen
 
Jag hade tomrör och dosor avsedda för antennuttag i alla rum från början, men fick också veta att vi kunde få en "riktig" anslutning efter allt var klart. Så jag skippade antennuttag helt och har använt dosorna och rören till två eller fler nätverkssuttag i varje rum istället. Skönt att bara ha ett stjärnnät som används både till TV, internet och telefoner.

Har dock dragit ner en antennkabel och satt ett uttag i en ROT-dosa i vardagsrummet eftersom det dröjde en tid innan vi fick fibern inkopplad och vi ville inte vara utan TV så länge.

Det enda som grämer mig nu är att jag har helt meningslösa telefonuttag i hela huset som aldrig används.. men men, jag är nöjd med att betala 200 i månaden för internet (100 mbit) telefon och tv...
 
BobbyEwing skrev:
Det enda som grämer mig nu är att jag har helt meningslösa telefonuttag i hela huset som aldrig används..
Det går ju iofs att köra 10Mbps Ethernet på cat3... Man kan aldrig få för många uttag. ;-) ;-)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det går ju iofs att köra 10Mbps Ethernet på cat3... Man kan aldrig få för många uttag. ;-) ;-)
Jo, tanken har slagit mig. Men då skulle jag nog hellre dra ur den befintliga kabeln och dra i en kat5e/kat6, skulle bli vansinning på att ha 10 mbps. Skulle ju iofs funka till IP-telefonerna, de drar inte så mycket bandbredd.
 
Ja, det var väl mest skämt. Men om du kör IP hela vägen till telefonen; alltså en äkta IP-telefon, så skulle 10Mbps räcka alldeles utmärkt. Annars så dra ur. Mina är tyvärr spikade längs lister osv, så jag drar bara bort dem allteftersom.
 
it-snubben skrev:
Jodå, det finns det. Komplettera mottagaren med en RF-modulator som gör om scartsignalen till vanlig antennsignal. Men du är fortfarande begränsad till den kanalen som boxen är inställd på (om det är en box som bara ger en kanal). Bara att du kan välja att se det på valfri tv (dvs alla tv-apparater som finns på antennslingan).

Så har jag fast med flera mottagare. 2 st parabolmottagare skickar ut vald kanal på antennätet. Således kan jag växla mellan 2 kanaler (boxar) på tvn. Barnen kan titta på sina program på sin rums-tv och vi kan titta på vårt i annat rum.
Byter kanaler på box gör jag antingen nere på boxen eller via IR-extender från ovanvåningen.

Med detta har man i princip byggt ett kabel-tvnät med 2två kanaler :)

Jag hade tidigare även en box för marknätet i systemet (så att det blev 3 kanaler) men fann inget behov av det då vi inte bråkar så mycket om kanalerna ändå. Telias digital-tvbox har jag utanför detta eftersom det bara är ett provabonnemang.

Så det jag vill säga är att se till att dra kablar för vanliga hederliga antennuttag. Även om det kan tyckas gammelmodigt så finns det ändå användningsområden för det. Du nämner själv parabol.

Datauttagen har du ju ändå där om det är en sådan lösning som blir.
Hej Datasnubben!
Du verkar ha kopplat exakt så som jag vill ha det!
Min fråga är då:
Har du 2 st RF-omvandlare? En till varje box förmodar jag.
Kan man lägga ihop dessa signaler på en koax till varje rum sedan?
:)

Jag har Canal Digital som jag tänkte utöka till tvillingabonnemang. Alltså 2 st mottagare men möjlighet att titta på tv i upp till ytterliggare 5 rum.
 
Redigerat:
Mina föräldrar är anslutna till GotNet med fiber och dom har en box
i garderoben som via fibern tar emot tv kanalerna och omvandlar det till en analog signal, 15-20 kanaler skickas alltså ut från boxen samtidigt via antennsladd.
Dom kan alltså se vilken kanal dom vill i vilket rum som helst.
Bilden är däremot något sämre än t.e.x. Boxer.
 
Bob Anderson skrev:
Har du 2 st RF-omvandlare? En till varje box förmodar jag.
Kan man lägga ihop dessa signaler på en koax till varje rum sedan?
Ja, jag har två st RF-modulatorer, en för varje varje box. Det är inget problem att koppla dessa i serie (och låta dem sända på olika kanaler) och gå med samma koax till varje rum.
 
it-snubben skrev:
Ja, jag har två st RF-modulatorer, en för varje varje box. Det är inget problem att koppla dessa i serie (och låta dem sända på olika kanaler) och gå med samma koax till varje rum.
Ok, vad bra! Tack för svaret!
Det är inte helt okomplicerat att planera hur man ska dra och distribuera TV i den digitala världen.
:)
 
Ett helt annat tips i det hela är att det faktiskt fortfarande finns parabolboxar med inbyggd RF-modulator, så då är det bara att ställa in dem på olika RF-kanaler.

Då denna tråd tagit upp begreppet RF-modulatorer flikar jag in med tipset att alltid kontrollera vad modulatorn klarar av. Har använt mig av några olika genom åren, men har på sistone fastnat för denna http://www.kjell.com/?item=57134 då den kan skicka ut en stereosignal vilket är ganska användbart i många fall, och de flesta andra på marknaden till vettiga priser endast skickar ut mono.
Har märkt några problem med denna dock, men det beror lite på hur man använder den. Ni borde inte ha problem med parabolerna.
Jag använder min för att plocka upp ljud och bild (fullscreen video/visualizer) från datorn och distribuera detta runt om i hela huset, och det verkar finnas en ljud-kompressor i den som drastiskt sänker volymen vid kraftiga ljudskillnader. Lika så kan det vara ett rent h-vete att hitta en upplösning på datorn som den kan skicka ut vettigt, men har aldrig haft problem när jag skickar signal från dvd eller Xbox 360 så det borde fungera för er.

Om någon av er hittat någon som hanterar olika upplösningar från datorn bättre så vänligen skicka ett PM, är mycket intresserad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.