Hej på er,

Är ute efter lite idéer kring hur jag ska bygga nätet i vårt nya hus som ska byggas till våren. Jag har hört om lösningar att ta distribuera tv i huset via ethernet, liksom telefoni och data - men det är så långt det sträcker sig. Skulle gärna läsa på / höra om ni har erfarenheter kring det - dvs om det är möjligt att genomföra i stället för att ha 3 uttag i varje rum.

 
Det finns inga jättebra lösningar för att göra detta idag.

Dock kan du använda dig av t.ex. LexCom Home Hemnätverk idag och enkelt gå över till att köra allt med IP i framtiden. Du kan då använda samma kabel och uttag.

De använder Kat-7 kabel och har samma nätverksuttag för analog-tv, telefon och nätverk. Du bestämmer vad som skall vara i uttaget genom att fysiskt koppla om i korskopplingsskåpet. För tv och telefon används speciella kablar från uttaget till resp. apparat.

Kat-7 kabel används för att motsvara en koaxialkabel så att man kan skicka analoga tv-signaler i den.
 
Nackdelen är att lexcom och motsvarande är millt sagt dyrt.

Det som är lätt och enkelt är att köra både data och tele över datakablen och via rj45 uttag. Om detta har jag skrivit en hel del här i teknikforumet.

kk_ny.jpg

Naturligtvis lever jag som jag lär. Övre panelen matar bla in tele i huset och på den undre kommer uttagen från respektive rum. De gröna kablarna används här för att patcha ut rätt telenr till två uttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.