Skumt, men helt plötsligt halvdog SVT1, SVT2, SVT24, SVTB/K utan anledning. 4:an och 6:an hade fortfarande full signalstyrka. Gällde samtliga TV-mottagare i huset.
Jag kontrollerade snabbt att alla ingående detaljer verkade hela. Skruvade isär alla skarvar/splitter och satte ihop igen. Kopplade även ur alla mottagare och uttag och testade en och en med frugans hjälp. Kollade även antennen som sitter på vinden om något hänt med den. Verkar inte vara några fel någonstans. Plockade därför fram en 25dB-förstärkare som legat oanvänd och det löste problemet. Fick köra den på lite mer än hälften av förstärkningen för att ligga på säkra sidan.

Faktum är att jag alltid haft 100% signalstyrka tidigare, men nu har det alltså fallit bort med 80% på en av sändarfrekvenserna (546MHz). Det är i princip fri sikt till en 40kW-antenn förutom lite gles skog utanförhuset. Ingenting i huset vad gäller radiosändare (WiFi, Dect, m.m.) har förändrats så jag utesluter att felet ligger i mitt hus.

- Nät 1 UHF Kanal 30 (546 MHz) SVT1, SVT2, SVT24 och SVTB/K
- Nät 2 UHF Kanal 27 (522 MHz) 4 och 6

Jag tycker själv det är väldigt konstigt att signalen fortfarande var 100% på 522MHz, medan 546MHz föll till 20% helt plötsligt. Nu kan jag ju inte mäta hur mycket mer än "100%" det har varit på 522MHz tidigare, för förklaringen kan ju vara att signalen sjunkit drastiskt, men att det inte märks på 522MHz för att den låg långt över max.

Någon har som har idéer om man felet kan bero på? Vill helst slippa att ha en antennförstärkare (felkälla) på vinden.
 
Det är nog sändarfel, troligen en antenn som vridit sig i vinden. Ni hade väl stormbyar i Gbg igår?
 
Det hände faktiskt i torsdags. Kolla med Teracoms webbplats först, men fanns inget att läsa. Ett potentiellt problem kan vara att jag ligger exakt i linje för slavsändaren framför. Den borde dock inte sända i min riktning.
Nåväl. Jag låter det nog vara som det är nu och testar igen utan förstärkare om några veckor.
 
Hmmm...nu har jag fått höra att det är väldigt många i våra trakter som har samma problem. Ingen verkar ha svaret på varför, dock.
 
Har du felanmält till Teracom?
 
100% är i minaögon väldigt högt och brukar ge mer störningar än nytta normalt hade jag rekomenderat en dämpning för att få ner signalstyrkan. 70-90 brukar man rikta sig mot. Obs inte att förväxlas med signalkvalitet som bör vara 100%.

Jag tror att terracom gör något sorts jobb på masten för att kallibrera in en signal styrka som passar för ett större område både på stora masten och slavsändarna runt omkring.
Och det här jobbet är då på den ena muxen som innehåller tex svt1, och där av ligger 4:an osv oförändrade

Men blir dock nyfiken på hur du menar med att signalen halvdog. Upplever du störningar i bilden mosaik osv, eller är det bara signalstyrkans siffror du reagerar på?
 
Teracom har mig veterligen aldrig erkänt att dom har ngt fel någonstans...
 
mycke_nu skrev:
Har du felanmält till Teracom?
Japp. Fick svar efter en dag att inget var förändrat på Brudaremossen ("min" mast)
 
Luddis_1 skrev:
...Men blir dock nyfiken på hur du menar med att signalen halvdog. Upplever du störningar i bilden mosaik osv, eller är det bara signalstyrkans siffror du reagerar på?
Tokmycket störningar och MPEG-artefakter. Felkorrigeringen (Viterbi) jobbar rätt hårt och det syns.
 
Johan Gunverth skrev:
Japp. Fick svar efter en dag att inget var förändrat på Brudaremossen ("min" mast)
Hade ett liknande problem här när jag hade bredband via radiolänk. NEJ, inget fel här!

Till slut fick jag dem (Gotlands Energi) att klättra upp i masten och då erkände dom att jo, en förstärkare hade visst brunnit..

Be dem komma och mäta fältstyrkan istället för att sitta och titta på skärmarna!
 
Som sagt; det funkar bra nu med förstärkaren inkopplad.
 
mycke_nu skrev:
Hade ett liknande problem här när jag hade bredband via radiolänk. NEJ, inget fel här!

Till slut fick jag dem (Gotlands Energi) att klättra upp i masten och då erkände dom att jo, en förstärkare hade visst brunnit..

Be dem komma och mäta fältstyrkan istället för att sitta och titta på skärmarna!
Den där känner jag igen från ett visst telebolag. Inga fel i deras utrustning inte.
Att de sen fick fixa den åskskadade UPS:en till radiomasten. Byta huvud på microvågslänken samt huvudkort i AXE växeln dagen efter min felanmälan är ju naturligtvis en ren slump...
Varför kan man inte bara säga ooops, vi fixar istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.