Status
Tråden går ej att kommentera.
Likt inkvisitionen på medeltiden smög folk från Radiotjänst runt här i området och snokade in genom fönster i jakt på de kättare som inte betalade sin tv-licens. De hade tydligen knackat på men varken jag eller min flickvän hade hört det. Givetvis fick man en lapp i brevlådan där det stod att de hade sett att vi hade tv och att vi inte hade öppnat dörren då de knackat. Får de snoka runt hur som helst och titta in genom fönster? Hör till den skaran som aldrig har betalat tv-licens och som inte har avsikt att göra det då jag hävdar att den faktiskt ska ingå i den höga skatt jag betalar till staten varje månad.
Jag avser INTE skapa en diskussion huruvida det är rätt eller fel att betala licensen så jag är inte intresserad av att få höra att jag är en snyltare, smitare mm. Undrar bara vad folket från Radiotjänst har för befogenheter och skyldigheter. Kanske är det någon annan som har varit i samma sits som vet mer?
 
Hemmakatten
I och med att du har lagt detta inlägg här på forumet får du nog finna dig i att kallas för smitare. Jag hör till en av dem som tycker att man ska betala sin tv-licens. Förhoppningsvis blir tv-licensen skattefinansierad i framtiden så slipper vi dessa diskussioner.

Nog om detta. Till din fråga. Som alla andra människor har de rätt att gå in på din tomt och knacka på för att söka dig. Men, lappen i lådan skulle jag strunta i. Det finns inget "case" för dem. Detta är bara ett skrämskott. Om du inte gör någonting, så kommer inte de att kunna göra något. Att stämma dig inför tingsrätten är ingen framgångsrik väg för dem. Du nekar, förstår inte vad de pratar om. Vad det är för (tv)-skärm de såg har du ingen aning om. Om de såg något var det förmodligen en data-skärm och om det var ett tv-program de hävdfar att de såg, så var det web-tv ni tittade på. Att man har en tv-antenn eller parabol är inte liktydigt med att man har en tv.
 
Hemmakatten skrev:
... Förhoppningsvis blir tv-licensen skattefinansierad i framtiden så slipper vi dessa diskussioner...
Förhoppningsvis inte, för då lär programutbytet styras hårt av den regering som för tillfället styr och ställer. Licensmodellen är till för att SVT skall var helt neutrala.

Som svar på frågan från (smitaren) jeppeknaster; jag vet i alla fall att en av grannarna på hemorten för ett tiotal år sedan polisanmälde Radiotjänst folk för hemfridsbrott fick till svar att han inte kunde föra talan mot dem om de nu inte hade brutit sig in eller uttalat hot. Att de traskade omkring i trädgården och tittade in genom fönstren jämställdes med en fordringsägare som sökte efter sina obetalda varor, gäldenär eller liknande
Så sa han till mig i alla fall. Utblandat med lika mycket svordomar om myndighets-Sverige. Som straff för sin attityd fick han sitt hus Q-märkt förra året.

:D
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
... Som straff för sin attityd fick han sitt hus Q-märkt förra året.

:D
Ja jävlas inte med myndigheterna... Du har inte en chans ... :D

-- Från ML som alltid licensskolkat, men numera bor ihop med en flickvän som aldrig har, så nu betalar vi snällt varje kvartal. -- :surprised:
 
Hemmakatten
Johan Gunverth skrev:
Förhoppningsvis inte, för då lär programutbytet styras hårt av den regering som för tillfället styr och ställer. Licensmodellen är till för att SVT skall var helt neutrala.
Jag håller med dig. Är ganska ambivalent i frågan.:rolleyes: Public service ligger mig varmt om hjärtat, och tycker alla skall vara med o betala. Med skattefinansierad public service skulle alla få bidra. Kräver dock att pengarna verkligen blir öronmärkta för sitt ändamål.
 
Jag tycker inte att tv är nåt som alla självklart ska vara med o finansiera. Varför ska jag betala för nåt som jag tycker är totalt ointressant bara för att en liten grupp annars inte skulle ha få se det? Ungefär lika logiskt som att ha en surstömmingslicens (äter inte surströmming) för att några andra skall få den subventionerad......... Vård, brandförsvar, polis, skola o dylika saker tycker jag att alla ska vara med o betala, alla har ju också nytta av det. Men när jag som tillbringar 99 % av min tv-tittartid framför andra kanaler än svt:s ändå tvingas betala för dom, o billigt är det inte heller, då blir jag bara sååååååå förbaskad.....
Detta vara iaf min högst personliga åsikt om den i mina ögon grymt orättvisa o förlegade tvlicensen, ha de gott alla!!
 
Om man ska smita i från att betala ska man ju inte sitta med skägget i brevlådan. Göm undan teven och titta i smyg.

*betalar tevelicens och älskar både SVT och P3*
 
Snailman
Har inte haft tv på många år, saknar det inte det minsta, och numera finns det ju internet att sysselsätta sig med istället...

Men det ska bli ett stort biorum i blivande hus, helst med projektor...
 
Hemmakatten
Snailman skrev:
Har inte haft tv på många år, saknar det inte det minsta, och numera finns det ju internet att sysselsätta sig med istället...
Nä, vi har inte heller tv och har inte haft det på flera år heller. Trodde vi var i stort sett nästan de enda som inte har tv, men det visar sig att det trots allt är några stycken som inte tycker det är så viktigt. ;)

Och jo, förutom den utmärkta radion, finns det ju filmer och web-tv. SVT har ett utmärkt utbud, om man vill, så man kan väl säga att jag "smygtittar" ibland trots att jag inte betalar någon tv-avgift.
 
Hemmakatten skrev:
Om de såg något var det förmodligen en data-skärm och om det var ett tv-program de hävdfar att de såg, så var det web-tv ni tittade på.
Detta har radiOtjänst i kiruna funderat en del på och har tydligen uppvaktat regeringen om att allt som kan ta emot strömmad blid ska vara licensbelagt. Dator kopplad till internet, mobil m.m. Själv hoppas jag att våra folkvalda inser när något passerat det absurdas gräns.

För övrigt är jag en stolt licensbetalare. TV-licensen är ju faktiskt vår enda platta skatt. Alla som har en TV betalar samma pengar för
samma tjänst.
 
Karl_Malmqvist: Njaeh, det är inte en skatt. Det är en avigft.

För övrigt är jag också en glad o-betalare sen fem år tillbaka. Husrenovering är ett prima skäl att klippa anennsladden!
 
Anledningen till att alla ska vara med och betala även om man anser att det är "totalt ointressant" är att det faktiskt inte bara handlar om underhållning utan även om folkbildning och annan samhällsnyttig information. För att alla ska kunna få ta del av detta oavsett klass, börd eller ekonomiskt välstånd, så är nuvarande utformning av licenssystemet ändå ganska rättvis om än inte idealisk.

Tyvärr blir det allt vanligare att man har en ganska egoistisk syn där man inte ville kännas vid att vi alla ingår i ett samhälle som ska värna om medborgaren, såväl stark som svag, och inte bara tjäna individens intressen.

Man får faktiskt stå ut med lite solidaritet ibland för det är faktiskt denna solidaritet vi har att tacka för ganska mycket.
 
Lägg ner Radiotjänst och dra finansieringen på skatten (platt eller proportioneligt upp till någon gräns) istället.

Visst, det kanske påverkar 0,5% av befolkningen (en helt ovetenskaplig gissning) som inte lyssnar på SR, inte ser på SVT eller besöker deras hemsidor, men jämfört med vad Radiotjänst hantering kostar (166 miljoner enligt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=743584 , okej inte många kronor per person, men lägger man ner fler onödiga byråkratikonstruktioner så kanske man kan se lite effekt) och de trista metoder de använder känns det ändå väl värt att bli kvitt denna typ av organisationer.

För de som inte betalar skatt då, ska dom ändå få en avi i brevlådan?
 
Snailman
Smeddie skrev:
Anledningen till att alla ska vara med och betala även om man anser att det är "totalt ointressant" är att det faktiskt inte bara handlar om underhållning utan även om folkbildning och annan samhällsnyttig information. För att alla ska kunna få ta del av detta oavsett klass, börd eller ekonomiskt välstånd, så är nuvarande utformning av licenssystemet ändå ganska rättvis om än inte idealisk.

Tyvärr blir det allt vanligare att man har en ganska egoistisk syn där man inte ville kännas vid att vi alla ingår i ett samhälle som ska värna om medborgaren, såväl stark som svag, och inte bara tjäna individens intressen.

Man får faktiskt stå ut med lite solidaritet ibland för det är faktiskt denna solidaritet vi har att tacka för ganska mycket.
Så du menar att vi som faktiskt inte har tv oxå skulle betala, för några år sedan var faktiskt det vanligaste ärendet för kronofogden att driva in tvlicensen (misstänker att sms lån numera tagit över) Jag känner mig faktiskt inte ett dugg egoistisk för att jag valt att inte ha tv och därmed ingen licens
 
Hemmakatten skrev:
Jag håller med dig. Är ganska ambivalent i frågan.:rolleyes: Public service ligger mig varmt om hjärtat, och tycker alla skall vara med o betala. Med skattefinansierad public service skulle alla få bidra. Kräver dock att pengarna verkligen blir öronmärkta för sitt ändamål.
Problemet är som sagt att den vid tillfället styrande regeringen kan "orönmärka" skatten lite hur de vill. De har de faktiskt rätt till och de kan dessutom via kulturministern lägga en framtida agenda för Public Service-inriktningen. Det är detta man vill elminera med avgift då man inte har en koppling till statskassan som med en skatt.

Betalar själv gladeligen alla löjliga avgifter (och skatter) så länge det skapar kvalitetsutbud som SVT, P1 och P3. P3 HipHop och P3 Soul är program i absolut världsklass. Det är likadant med BBCs motsvarande utbud. Också public service. :)
------------------------
Nu är vi rejält Off-Topic, men vafan; slänga käft är roligt när ämnet engagerar! Snart låser Hemmakatten tråden. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.