Vilka system kan ni rekommendera när det gäller tv i alla rum?

Jag har parabol så alla kanaler har jag, men jag skulle även vilja
koppla in TV appater i resterande rum (barnens rum, kök, gillestugan i källaren mm)

Där behöver jag inte alls samma utbud utan där räcker "basutbudet" 1-6'an och kanske någon till.

Antingen via fiber eller vad det nu finns för lösningar? Jag vill inte betala en peng för varje mottagare/box utan om man kunde plocka in det centralt i huset och välja kanal på respektive TV.

Tips?
 
Du måste ha ett extrakort och därmed betala extra för varje mottagare om du skal göra det lagligt. Hur man gör det olagligt tror jag inte man får prata om på Byggahus.
 
Att komma undan mottagare vid varje TV är ju teoretiskt möjligt men antagligen inte helt enkelt att få till på ett sätt sådant att alla kan använda systemet....eller finns det någon enkel lösning för streaming av valfri kanal till en TV? Till en Ipad fixar jag men endast SD kanaler.

Att använda cardsplitters som säljs överallt är inte olagligt och ett sätt att inte behöva ha extra kort överallt.

Det finns ju även andra sätt att dela kort via mjukvara men då krävs linuxboxar. Så länge man delar till sig själv håller man sig såvitt jag förstår på rätt sida av lagen.
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Lagligt o billigast blir väl att ta det via vanliga TV antenn, men då får du inte alla kanaler 1-6.
Vill du ha större lagligt utbud får du kolla på CD/ViaSats hemsida vilka alternativ dom erbjuder.
 
Kanske inte olagligt men definitivt ett avtalsbrott gentemot leverantören.
 
Jag är inte låst till att fortsätta med parabolen för att titta på tv i de andra rummen. Naturligtvis vill jag gå
lagligt tillväga annars hade jag nog ställt frågan på annat forum då det säkert går att använda andra system...

Jag har till exempel kollat på Allteles lösning via fiber då man betalar för ett abb och kan sprida till alla apparaterna i hela huset med ett abb. http://www.alltele.se/tv/kabel-tv
 
Ja i tex kanaldigitals fall är det ett avtalsbrott bara att använda kortet i en digitalmottagare som kanaldigital själva inte godkänt. Givetvis helt orimligt. Dock utesluter man inte explicit rätten att vidaresända så länge man håller det inom hushållet.
 
Tjipp Tjipp!
Jag tycker att du kollar över ditt behov av just vilka kanaler du är ute efter.
Det som det länkas till (Alltele och kabel-tv) är ju något av ett stadsnät. De levererar ut precis som det står, tradionell tv till alla uttag i ditt hus. Vad kostar det för att ansluta sig till detta?

Alternativet är ju att parallellt med parabolen få till sedvanlig antennsignal till resterande av de rum du önskar få tv till. Helt beroende på vilken typ av tv-apparat du har i respektive rum avgör ju också vilken typ av antennsignal du ska distribuera ut i huset. Är det plattisar där troligen mestadels har inbyggd DVB-T mottagare så räcker det ju med att få ut de digitala signalerna i huset. Finns det gamla tv apparater så finns ju de sk, multiboxarna som kan omvandla digitala signaler till analoga signaler som sedvanliga tv-apparater kan ta emot. Vet inte hur utbudet ser ut på dessa idag men har för mig att det finns modeller som kan hantera 5 kanaler.
Public service (tv licens pengarna) är ju trots allt SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barn och kunskapskanalen, och SVT24 som får lov att tittas på utan programkort ifrån Boxer/Teracom.

Det går ju även att modulera om signalen ifrån din satellitbox så att du kan återsända denna som en kanal ut i hela huset. Så då kan man likväl titta på parabolutbudet i vilket rum man vill. Finns ju finurliga saker i dagsläget med som kan hantera IR-signalen från fjärrkontroll gentemot satellitmottagaren runt om i huset...
 
monostump skrev:
Public service (tv licens pengarna) är ju trots allt SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barn och kunskapskanalen, och SVT24 som får lov att tittas på utan programkort ifrån Boxer/Teracom.

.
Borde man inte som CANT Certificerad veta att reklamfinansierade TV4 och TV6 inte är kopplade till TV licensen?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
monostump skrev:
Det går ju även att modulera om signalen ifrån din satellitbox så att du kan återsända denna som en kanal ut i hela huset. Så då kan man likväl titta på parabolutbudet i vilket rum man vill. Finns ju finurliga saker i dagsläget med som kan hantera IR-signalen från fjärrkontroll gentemot satellitmottagaren runt om i huset...
Problemet med dessa lösningar är att då kan man bara se på samma signal som man tittar på satellitmottagaren :(
 
monostump skrev:
Det som det länkas till (Alltele och kabel-tv) är ju något av ett stadsnät. De levererar ut precis som det står, tradionell tv till alla uttag i ditt hus. Vad kostar det för att ansluta sig till detta?
Begreppsförvirring. Med ett "stadsnät" vill jag nog påstå att vi dagligt tal avser ett fibernät eller iallafall ett IP-nät. Länken till alltele avser deras kabeltvnät baserat på koax.

Buuzzz, här är länkten till deras TV-tjänst som du når via fibernätet. Som synes är du tillbaka i en box per tv-träsket. http://www.alltele.se/tv/bredbandstv
 
Vill du titta på olika kanaler på de olika tv-apparaterna, så måste du ha en box till varje tv. Inbyggd eller fristående. Vill du göra det helt 110% lagligt så måste du dessutom betala för extra programkort. Ca 90kr i månaden per tv, utöver vad du redan betalar för ditt programmpaket. (personligen tycker jag det är stötande!).

Om du använder DVB-C/T/S så finns det fortfarande vägar runt denna ockeravgift, men väljer du IP-tv så är du helt låst. Då är det inte tekniskt möjligt med s k "card sharing"
 
Cujo skrev:
Vill du titta på olika kanaler på de olika tv-apparaterna, så måste du ha en box till varje tv. Inbyggd eller fristående. Vill du göra det helt 110% lagligt så måste du dessutom betala för extra programkort. Ca 90kr i månaden per tv, utöver vad du redan betalar för ditt programmpaket. (personligen tycker jag det är stötande!).

Om du använder DVB-C/T/S så finns det fortfarande vägar runt denna ockeravgift, men väljer du IP-tv så är du helt låst. Då är det inte tekniskt möjligt med s k "card sharing"
Dum fråga kanske, varför är det kört med card sharing om man tar tv via IP?
Ifrågasätter inte, förstår bara inte varför!
 
Därför att med ip-tv har du tvåvägskommunikation. Om någon försöker köra mer än en box på ett abonnemang så får leverantören reda på det och kan stänga ner.
 
tharnstrom77 skrev:
Dum fråga kanske, varför är det kört med card sharing om man tar tv via IP?
Ifrågasätter inte, förstår bara inte varför!
Vanlig tv sänds med "broadcast" dvs alla kanaler sänds samtidigt och din box sorterar ut vilka du har rätt att se.

IP-tv sänder (streamar!) bara den kanalen du tittar på just nu till din box.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.