Tja, en TV lär bli billigare för samma prestanda som skärm. Den du listar är dock inget vidare. Bara "JD-ready" med max upplösning 720p. Då kan du inte ens se HD från de flesta icke-SVT-kanaler eftersom de sänder i (det förkastliga) 1080i.

TVn lär skala ner till 720p men det kan se ut som skit. Köp något som klarar 1080p 60Hz åtminstone.

Och när det kommer till ljud så finns det ingen TV idag som har några högtalare som öht går att använda. TV-apparaterna är helt enkelt inte stora nog för att få plats.

Så köp enklaste soundbar med matning via HDMI (går också med optisk TOSLINK) så blir kombinationen acceptabel. Elgitanten listar dem från 1300:- och uppåt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
OK, måste ju kunna se fotboll på midsommar! :p

Hur delar jag ljud/bild mellan dator och IPTV-låda enklast? Fyra HDMI-kalar och inbyggd switch på TV resp soundbar, eller sätter man en HDMI-växel emellan?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, en TV lär bli billigare för samma prestanda som skärm. Den du listar är dock inget vidare. Bara "JD-ready" med max upplösning 720p. Då kan du inte ens se HD från de flesta icke-SVT-kanaler eftersom de sänder i (det förkastliga) 1080i.

TVn lär skala ner till 720p men det kan se ut som skit. Köp något som klarar 1080p 60Hz åtminstone.

Och när det kommer till ljud så finns det ingen TV idag som har några högtalare som öht går att använda. TV-apparaterna är helt enkelt inte stora nog för att få plats.

Så köp enklaste soundbar med matning via HDMI (går också med optisk TOSLINK) så blir kombinationen acceptabel. Elgitanten listar dem från 1300:- och uppåt.
Philips har några modeller med "ok" ljud. Inte bra, men klart över snittet.
 
M -MH- skrev:
OK, måste ju kunna se fotboll på midsommar! :p

Hur delar jag ljud/bild mellan dator och IPTV-låda enklast? Fyra HDMI-kalar och inbyggd switch på TV resp soundbar, eller sätter man en HDMI-växel emellan?
Köp en TV med mer än en HDMI-ingång. (Dvs de flesta). Växla i TVn. Mata soundbar från TVn. Titta efter "Audio Return Channel" (ARC) på TVn så kan du koppla soundbar med en HDMI-kabel.

Eller så kolla efter TOSLINK och mata soundbar från TVn den vägen. Det fungerar det med.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Philips har några modeller med "ok" ljud. Inte bra, men klart över snittet.
Då jämkar jag mig: Ingen TV idag har högtalare som går att använda. Förutom Philips, som har några som tydligen inte är helt kassa... ;)
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M -MH- skrev:
För att kolla på TV (från IP-TV-box via HDMI), och slösurfa lite från datorna (via HDMI), skulle jag behöva TV eller skärm/ljud. Är varken ljud eller bildfantast, men rätt snål. Vilket är bäst, en skärm med någon slags separat högtalare eller en färdig TV?

Kollade lite på denna:
[länk]
Ett tips är att kolla Elgigantens outlet-avdelning på deras hemsida. Till exempel kan du spara några hundralappar på den du länkade, men det gäller ju att ha lite tur med att den finns på rätt varuhus då.

Angående ljud och behovet av till exempel en soundbar, så beror det nog väldigt mycket på vem du frågar och vad du skall ha TVn till. Vi köpte precis en ny TV och jag känner inte att jag behöver bättre ljud än det inbyggda. Det kan ju dock vara värt att kolla nån recension först, så att just den modellen du tänkt köpa inte har extra dåligt ljud. Det går ju alltid att komplettera med bättre ljud senare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.