Nu kanske jag kommer med en fråga som är totalt obefogad. Om så är fallet........ Ignorera mig ::)

Nu vill leverantörerna av bredband (Fiber, koppar osv osv) att vi skall göra allt via nätet. låter bra men till min fråga:

Till mitt hus har jag fiber 10 Mbit/s, följande scenario utspelas:

Barnen som surfar x antal mbit/s
Fru som ska prata i telefon x antal Kbit/s (Kanske titta på TV samtidigt...)
Pappa (jag) ska va ute på nätet + se på sport på TV'n, samt att min FTP-server är påslagen

Allt detta ska min fiber leverera.
Hur mycket "kräm" behövs för att stilla mitt behov av "ettor o nollor" ? jag vill inte ha Eko i telefonen, jag vill ju ha HDTV kvalla på hockeyn och barnen skall ju kunna studera på distans 8)

Våra ISP'er har i nuläget inte råd att placera ut "gigswitchar" för att klara matningen av all denna data.

Svammlar jag eller va ? Tänd en lampa i tunneln åt mig !
 
Du svamlar inte. 10Mbit kommer man inte långt på. Gbit media blir allt vanligare. Har ett par arbetskompisar som installerat Gbit kabel och routrar i sitt hemmanätverk redan. ISP och media till huset kommer dock alltid vara den svaga länken. Jag tror på WCDMA och HSDPA som kommer om några år.
/CC
 
tekniken kommer ju att efterfrågas mer o mer.. viket gör att priserna på tekniken blir billigare o billigare..  Om några år kan du som har fiber få 100Mbit. då grejar du dina behov som du har.. Telefon, tv (till flera apparater), FTP osv..

Trådlöst? nja.. det kommer säkert.. men kommer det att slå? jag är skeptiskt till det.  snabbaste i alla lägen kommer att vara fiber. jag skulle inte bli förvånad ifall man i framtiden kommer att köra med nån WDM teknik fram till den enskilda lägenheten/huset.  1 våglängd 1 tjänst.  

Men alla kommer ju inte få fiber nej..  dom får troligen lita på kopparnätet (4 tråd kanske?) eller just då trådlöst.  Efter som priserna faller på bredbanden hela tiden just nu.. så kan du snart ha 2 bredbands uppkopplingar hem till kostnaden 400:-?
 
Per-Erik: Tror du verkligen på WDM till fastigheterna ? Men det kanske blir så. Tidigare trodde man ju inte ens att det skulle anslutas fiber till husen (alldeles för dyrt). Skulle vara en svindlande tanke med ett antal våglängder * 100Mbit 8) 8)

chris47: Att man har Gbit i hemmet är jag helt med på (jag har det själv) men ute hos ISP'erna så är det ALLDELES för dyr utrustning ännu och som priserna ligger så kommer det vara så ett tag till.
 
Info om du har Bredbandsbolaget
Din surfhastighet kommer inte att påverkas när du tittar på TV. Bredbandsbolaget justerar kapaciteten på din bredbandsuppkoppling för att kompensera för den kapacitet som TV-tjänsten tar i anspråk.

Med det är ju inte HDTV ännu - tror det kommer först när man använder H.264 fullt.

Eko i telefonen borde du inte heller få om de har QoS i nätet
 
Första punkten. En våglängd är Ca 2.5 Gbit så den räcker ett tag.

Andra punkten.

10Mbit räcker inte till tv med dagens standard plus hyffsad fart på FTP:n samtidigt.

HDTV kommer att kräva mer inledningsvis om man gör som tex canal digital och kör hdtv över mpeg2. HDTV över mpeg 4 kommer att kräva betydligt mindre bandbredd än mpeg2 hdtv men jag vet faktiskt inte exakta siffror för behovet där..

Ang bredbandsbolaget så mjaäe. De säger att de ska justera men det är lite si och så med det. Man kan få kriga rätt rejält innan de ger sig på den punkten
 
Räkna med att EN Tv-kanal med bra bild kräver 13 Mbit!
 
mats_o skrev:
Första punkten. En våglängd är Ca 2.5 Gbit så den räcker ett tag.
:-[ :-[ :-[
Vet inte varför jag skrev 100Mbit :-[
helt rätt WDM 2.5Gbit/våglängd, DWDM 10Gbit/våglängd


F'låt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.