Vi är snart klara med vårt Eksjöhus och har fått allt inbyggt och förberett när det gäller telefonuttag, datoruttag osv. Nu vet vi inte riktigt hur det funkar rent praktiskt med hur man ska få in telefon, tv och bredband i huset.

Ett alternativ är väl att sätta upp en satellit eller? Om vi vill ha någon slags tv-box per kabel, måste Telia installera markkabel oberoende av vilken tv-firma vi vill anlita sedan (boxer, bredbandsbolaget, viasat etc) Hur mycket kostar det?

Bredband gäller samma sak? Mobilt funkar ju men hur bär vi oss åt om vi vill använda våra datoruttag? Är det Telia där också?

Hade gärna hört hur ni andra med helt nya hus som inte är anslutna till något alls har löst detta. Vi är nybörjare på området...
 
Försök få in fiber i huset så kan ni köra tripleplay och få allt ni önskar på ett enkelt och bra sätt.
 
Här i området vi byggde i fanns bara Telia att tillgå för fast anslutning till omgivningen. Detta innebär fiber in i huset. Sen var vi "tvungna" att ta med abonnemang, TV/bredband/tele. Har du fiber från Telia är det tveksamt om du kan ha annan leverantör av tjänster via fibern, dock inte 100% på det.

Koppar in i huset gör det hela lite flexiblare vad gäller leverantör, men då med begränsningar vad gäller bandbredden.
På tv-sidan kan du alltid köra antenn eller satellit som alternativ till IP-tv.
 
Jag har TeliaFiberlan tripple play. Stabilt bredband och om man tar snabbt bredband även stabil digital-tv, dock premium pris.

Kunde jag välja andra opperatörer skulle jag göra det... 100Mb duplex kostar skortan och man vill ha lite skuts om man tänker utnytja HD kanalerna i någon form. Dom påstår att det skall gå att köra HD på lilla abbonemanget men de gör det i praktiken inte... Standard bredbandet var inte bra nog för en person online spel samtidigt som HD TV... ruskigt dåligt tycker jag.

Men om man inte förfäras över räkningen så är det mycket stabilt och pålitligt, lite trisst att det är så få HD kanaler i deras utbud dock, speciellt nu när dom flesta har köpt HD apparater :/
 
Vi valde Tele2 hemtelefon och bredband i ett och det fungerar helt OK, kanske inte för spelfantasten men streama film och musik är inga problem. TV-antennen satte vi på vinden och kör Boxer. Så småningom skall stadsnätet komma hit och då kopplar vi in fiber. Aldrig att jag skulle ge Telia 15-18000 för att dra in en tråd.
 
Får man fråga hur du fick in Tele2? Dök kabeln upp magiskt och anslöt sig till ditt hus?

Ska du ha fast koppling till huset lär du garanterat behöva betala för det, och mitt fall var det en fiber från Telia för 9900 kr eller inget alls, valet blir då ganska enkelt. Mobila bredband i all ära men de är inga alternativ till en fast 100 Mbit lina, oavsett vad den tekniska specen utlovar.
 
eran skrev:
Får man fråga hur du fick in Tele2? Dök kabeln upp magiskt och anslöt sig till ditt hus?

Ska du ha fast koppling till huset lär du garanterat behöva betala för det, och mitt fall var det en fiber från Telia för 9900 kr eller inget alls, valet blir då ganska enkelt. Mobila bredband i all ära men de är inga alternativ till en fast 100 Mbit lina, oavsett vad den tekniska specen utlovar.
:) Det magiska sker via mobiltelefonnätet. Om alternativet är 0 Mbit så är mobilnätet ett bra alternativd^_^b, även om jag hoppas att de blir klara med stadsnätet hit nästa år.
 
kör både Boxer på TV och bredband.. funkar as bra! blir billigare bredband med Boxer om man kör deras TV :wow:

telia blir tokigt när man surfar mycket och nån sitter och kollar på en HD kanal.. blir segt internet

Tele2 mobiltelefonnätet e bra segt! bättre och dra in en koppartråd och köra ADSL. ibland är billigaste alternativen inte det bästa...
 
rdekay skrev:
Tele2 mobiltelefonnätet e bra segt! bättre och dra in en koppartråd och köra ADSL. ibland är billigaste alternativen inte det bästa...
Jag håller inte med dig, men det kan bero på var man bor också. När jag väl fick till inställningen så att det alltid är 3G, så blev det acceptabelt. Svarstiderna ökade från 20 ms till ca 60 ms enligt bredbandskollen, men överföringshastigheten uppströms ökade. Jag tycker ADSL är bättre, men inte så mycket bättre ätt jag skulle lägga 15000 kr på det.
 
Tänkte lyfta lite av samma fråga igen! Ni som har Telia upplever alltså att det blir segt när det både surfas och tittas på tv? Har precis dragit in koppar till huset och står nu i valet och kvalet vad jag ska ha för tv, bredband och telefoni. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.