Överst på maströret sitter en UHF antenn, under sitter en äldre kombiantenn.
Har kopplat ihop båda i en dosa, från den går sedan en kabel till uttagen (2 st) i huset.

TV1 kanonbild, 2'an och 4'an har kass bild.

Hur felsöker jag nu???
 
Bob_the_builder
2:an och 4:an går på UHF, 1:an på VHF. Sannolikt är felet i kabeln från UHF-antennen till sammankopplingsfiltret. Kolla anslutningarna först.
 
Jo, det sägs att 1:an får man in vare sig man vill eller inte med VHF antennen, men UHF'en sitter ju med nya kablar korrekt i filtret.

Det lustiga är att när jag testade med UHF'en direkt in i tv'n, med antennen på köksbordet riktad mot fönstret som vetter mot masten så blev det kanon bild. Men uppe på taket är det stopp !

Kan jag på nåt enkelt sätt mäta signalen?
 
Jag tror det är exakt ett sånt filter jag har!

Tänkte inte så långt att jag kan ju testa koppla ihop nerledningen direkt med UHF'en utan filtret.....

Skulle dock vilja mäta signalen....
 
Kom lite längre igår med felsökningen. Signalen ner till första uttaget på övervåningen är bra, men därifrån neråt blir den sämre.
Det är precis som att när jag kopplar in kabeln i första uttaget blir signalen vidare sämre.

Finns det inte olika uttagstyper? Eller vad kan det bero på
 
Nu är problemen lösta!
Eftersom signalen blev dämpad så fort kabeln kopplas in i första uttaget, så satte jag en liten billig antennförstärkare (art. 32-8467 på www.clasohlson.se)innan den når första uttaget. Det räckte för att kompensera upp hela vägen sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.