Hej alla!
Vi har varit en sväng förbi vår nybyggda hus och just sett att dom dragit sladden upp till där TV-antennen ska sitta i det hörnet där det står en stor Björk "i vägen"....

Frågan är ju hur mycket det kan påverka signalstyrkan att det står en redig björk ca 2,5 meter från antennen precis i den riktningen där sändaren står - någon som har en teori?

Det är alltså frågan om en vanlig TV-antenn för Boxeranslutning.

Tack på förhand,
/Rikard & Siv
 
Bör inte vara nått problem. Vanlig tv signal tar sig fram rätt hyfsat
 
Prova med en gitterantenn istf en riktantenn, gitterantennen är inte lika känslig för störning från träd och dylikt som en riktantenn är.
 
Det är väl bara att prova, funkar det inte får ni flytta antennen?
 
På den gamla analoga tiden funkade det dåligt med björkar i vägen, jag hade alltid dålig bild på sommaren tills jag fällde björken. På vintern när löven hade ramlat av funkade det bra däremot. Vet ej om digitala sändningar är mindre känsliga.
 
Har ett gäng bauta-lönnar typ vårdträdstorleken 150år+ framför huset som skärmar sändarantennen. Inga problem här.
 
Det beror helt på avståndet till sändaren, under en mil fungerar det troligtvis. Om det är > 4-5 mil så blir det garanterat problem.
 
Tack för tipset om gitterantennen - jag ska kolla med en firma som säljer antenner här också. Det är tyvärr en ca 4 mil till sändaren och gitternatenner funkar tydligen bäst på lite kortare avstånd, men man kan ju alltid rensa ur lite grenar på björken.

Jag får väl knata upp på taket och bara hålla i antennen o ha frugan på telefon framför TV'n för att kolla om det funkar. Gör det det får man väl bita i det sura äpplet o flytta antennkabeln till andra änden av huset.

Thx Folks!

/Rikard
 
mrfrenzy skrev:
Det beror helt på avståndet till sändaren, under en mil fungerar det troligtvis. Om det är > 4-5 mil så blir det garanterat problem.
För mig rör sig avståndet om ca 4 mil till sändaren.
 
Det blev en gitterantenn, killen på antennfirman sa att det inte ska vara något problem varken med avståndet till sändaren (ca 4 mil, men man ser den utan problem) eller björken som står emellan.

Har dock inte hunnit montera antennen än...
Thx!
/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.