Hej, i vårt tidigare hus hade vi s k kabel TV in till huset. Det innebar att vi kunde ha flera olika TV apparater på vilka man kunde se olika kanaler UTAN att betala för extra kort, boxar etc. I huset fanns "vanliga" antennuttag i samtliga rum. Detta var väldigt bra, då alla kunde se på det de ville. Efter att vi flyttade till annat hus finns inte möjlighet till kabel TV. Istället har vi provat olika abonnemang, t ex Viasat, och nu senast har vi Boxer marksänd digital TV. Här finns förstås möjligheter att köpa extra boxar (eller snarare kort) men det blir ganska kostsamt. Det bästa hade såklart varit om man kunde ha det som tidigare. Min fundering är om detta alternativ fortfarande finns kvar (och fungerar på samma sätt)? givet att det finns möjlighet till kabel TV i området. Eller om det finns ngt abonnemang via fiber som skulle ge motsvarande funktionalitet?
 
Såna gamla analoga kabel-tv-lösningar är nog rätt ovanliga numera. På den tiden tror jag man sände ut riktade signaler till varje hushåll (eller hade gemensamt valda kanaler) vilka var avkodade då de sändes ut av tv-bolaget.

Numera sänder man ut en gemensam digital signal till slla kunder, vilka sen får avkoda de kanaler de betalat för. Men även det systemet är på väg ut och ersätts av att man streamar enstaka program via internet, och då är man tillbaka till att inte behöva flera dekodrar med dyra programkort i, utan bara en liten chromecast-/apple tv-dosa för några hundringar per tv.
 
När digital TV var nytt så blev detta en extremt lätt lösning för bolagen att tjäna extra pengar på sina kunder. Ta betalt flera gånger om för samma kanaler. Nu biter de sig själva i foten när man kan streama kanalerna billigare. Den jag citerar har rätt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såna gamla analoga kabel-tv-lösningar är nog rätt ovanliga numera. På den tiden tror jag man sände ut riktade signaler till varje hushåll (eller hade gemensamt valda kanaler) vilka var avkodade då de sändes ut av tv-bolaget.

Numera sänder man ut en gemensam digital signal till slla kunder, vilka sen får avkoda de kanaler de betalat för. Men även det systemet är på väg ut och ersätts av att man streamar enstaka program via internet, och då är man tillbaka till att inte behöva flera dekodrar med dyra programkort i, utan bara en liten chromecast-/apple tv-dosa för några hundringar per tv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.