Mängd frågor inför badrumsrenovering.

Lite bakgrund: Har haft besök av olika firmor för offerter på en badrumsrenovering (5 kvm) i min lägenhet.

Saknar teknisk kunskap, och erfarenhet av att ha att göra med en (stockkonservativ) bostadsrättsföreningen. Så därför vore det toppen att få lite tankar och idéer härifrån.

Mitt önskemål var att rördragningen i badrummet skulle kunna spåras in i väggen. 2 av 3 entreprenörer sa att detta inte var möjligt då väggen är av betong. En firma har dock angett i sin offert att ”spåra väggarna för att genomföra dold rördragning”.

- Blir fundersam kring detta då de andra menade att det inte var möjligt. Hur kan man förstå det?

I stadgarna för bostadsrättsföreningen står det ”…Följande åtgärder får inte företas utan styrelsens tillstånd: 1. Ingrepp i bärande konstruktion. 2. Ändring av befintlig ledning för avlopp, värme eller vatten eller 3. annan väsentlig förändring av lägenheten.”

- Att spåra i bärande vägg, är det att betrakta som ett ingrepp i bärande konstruktion?

Ett bekymmer i badrummet är att det är tunt bjälklag, och att fallet mellan golvbrunn och stam är dåligt, med dålig avrinning som följd. Det finns ett förbud att flytta golvbrunnen mer än 40 cm. Jag vill flytta golvbrunnen en ytterligare en bit från stammen (men inom 40 cm-regeln) men vill inte försämra avrinningen ytterligare.

- En kompis (mycket kunnig) föreslog något som kallas ”linjeavlopp” och att ny golvbrunn ändå kan förbättra fallet. Den golvbrunn jag har nu är mycket gammal, och gjuten i betongbjälklaget. Går det att förbättra fallet med ny golvbrunn?

- På temat: En firma föreslog att man skulle byta rören mellan golvbrunn och stam. Detta då dessa är gamla och när man väl renoverar kan det finnas vits att byta ut dessa rör. Firman tyckte jag kunde kolla med styrelsen kring detta. Min fråga är om det finns någon vits att byta dessa rör och om det kan förbättra avrinning?

Tusen frågor från en lekman! Supertacksam för alla synpunkter!
 
BirgitS
Det är möjligt att göra spår för tappvattenrör i betongväggar om de är tillräckligt tjocka. Sen kanske man inte ska göra det i bärande lägenhetsskiljande väggar. Men det är nog dyrare än utanpåliggande rör.

Eftersom du i alla fall behöver tillstånd för att ändra annat så är det väl lika bra att begära tillstånd för hela badrumsrenoveringen och då också fråga om du får göra dold vattendragning.

Det är vanligt att man får göra delar av badrumsgolvet högre än tidigare för att få tillräckligt mycket fall för att det ska godkännas. Har firmorna sagt att de inte kommer att kunna göra ett godkänt fall, dvs. det blir en avvikelse i våtrumsdokumentet?

Jag tror inte att en linjebrunn mitt i duschen påverkar det möjliga fallet, en väggnära brunn gör det nog men då flyttas ju avloppet en längre sträcka än 40 cm.

Det är standard att byta gamla avloppsrör eftersom du annars riskerar att hela badrumsgolvet behöver rivas upp om några år pga. en läcka i ett avloppsrör. Ska du flytta golvbrunnen eller något annat avlopp så måste åtminstone en del bytas ut i alla fall. I en del stadgar är föreningen ansvarig för avloppsrören under golvet och i så fall behöver du höra med styrelsen.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är möjligt att göra spår för tappvattenrör i betongväggar om de är tillräckligt tjocka. Sen kanske man inte ska göra det i bärande lägenhetsskiljande väggar. Men det är nog dyrare än utanpåliggande rör.
Blev så förvånad att den mindre firman sa att det var möjligt, med tanke på att övriga två firmor tydligt deklarerat att så inte var fallet. Trots att detta ingick, så är den mindre firmans offert ändå billigare än de större.

Väggarna är bärande, men vätter mot trapphus och mitt kök.

Jag ser stora fördelar, både estetiskt och funktionellt med att ha inbyggd rördragning, så detta vore något jag verkligen vill ha.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du i alla fall behöver tillstånd för att ändra annat så är det väl lika bra att begära tillstånd för hela badrumsrenoveringen och då också fråga om du får göra dold vattendragning.
Ja, tillstånd behöver jag ju. Tyvärr är dock styrelsen väldigt restriktiv, och man verkar behöva argumentera sakligt för allt som ligger utanför det ”vanliga” s.a.s.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att man får göra delar av badrumsgolvet högre än tidigare för att få tillräckligt mycket fall för att det ska godkännas. Har firmorna sagt att de inte kommer att kunna göra ett godkänt fall, dvs. det blir en avvikelse i våtrumsdokumentet?

Jag tror inte att en linjebrunn mitt i duschen påverkar det möjliga fallet, en väggnära brunn gör det nog men då flyttas ju avloppet en längre sträcka än 40 cm.
Nej, ingen av firmorna har sagt att det inte skulle kunna få till ett godkänt fall. Det min kompis pratade om var att det numera finns vattenlås som är betydligt lägre, och på så vis kan göra att röranslutningen kan fästa på annat sätt mot vattenlåset.

Han är fackkunnig, och jag fattade nog inte riktigt hur han menade.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är standard att byta gamla avloppsrör eftersom du annars riskerar att hela badrumsgolvet behöver rivas upp om några år pga. en läcka i ett avloppsrör. Ska du flytta golvbrunnen eller något annat avlopp så måste åtminstone en del bytas ut i alla fall. I en del stadgar är föreningen ansvarig för avloppsrören under golvet och i så fall behöver du höra med styrelsen.
Ok, detta var inget vi diskuterade när jag fick offerten, och det ingår inte heller i offerten.
 
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Blev så förvånad att den mindre firman sa att det var möjligt, med tanke på att övriga två firmor tydligt deklarerat att så inte var fallet.
Kan du få någon förklaring till det?
K KycklingMos skrev:
Ja, tillstånd behöver jag ju. Tyvärr är dock styrelsen väldigt restriktiv, och man verkar behöva argumentera sakligt för allt som ligger utanför det ”vanliga” s.a.s.
Läs lite trådar om liknande frågor i Juridik-forumet, styrelsen får inte neka bara för att de känner för det utan det är restriktivt. Däremot kan de kräva underlag från experter på att det du vill göra inte påverkar fastigheten negativt.
K KycklingMos skrev:
Det min kompis pratade om var att det numera finns vattenlås som är betydligt lägre, och på så vis kan göra att röranslutningen kan fästa på annat sätt mot vattenlåset.
Även vanliga golvbrunnar finns som grundare modeller nu för tiden. Ta upp med firmorna hur olika sorters golvbrunnar påverkar bilningsdjup och golvhöjden vid tröskeln. Men om avloppsrören ska återanvändas kanske du måste ha kvar ungefär som idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.