B
Hej allihopa! Hade en tråd som heter: "Ihåligt ljud när jag knackar på betonggolvet" i detta forum. Nu har jag gjort slag i saken och tittat efter varför det låter ihåligt. På den gamla ritningen till huset kunde jag se att i detta rum stod en gång oljepannan. Höjden på golvet var inte samma som resten av källaren. Det ser ut som man därför gjutit ett ganska tungt lager betong på den gamla ytan, dock inte betong rakt igenom, utan man har fyllt upp med tegelbitar, sten sand och annat. Kanske för att spara på bruket? Nu vet jag alltså vaför det är såhär, men slänger ut en fråga. Hur hade ni gjort? Knackat bort hela den tunna plattan och fyllt på med betong av lämplig typ? Eller bara fyllt igen hålet och lagt klinker över? Jag misstänker att kanske klinkerläggningen kan lida av att golvskiktet inte är stabilt nog. Tacksam för alla synpunkter, höjden mellan den önskade golvytan och gamla golvytan är ca 6-7cm och rummet är inte så stort. Bilderna visar "före och efter" undersökningen.
 
  • golvone.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvtwo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom klinkers är känsliga för rörelser så skulle jag knacka rent och göra ett "ordentligt" underlag. Helt enkelt för att vara trygg att det inte händer nått om fem år
 
B
Med "ordentligt underlag" menar du antagligen ta bort det gamla och gjuta på nytt?

Ok, det är jag inne på själv. Men, i och med att jag ska lägga klinkers på detta så blir jag väl tvungen att vänta ett tag innan jag kan lägga det på den nygjutna betongen, eller?
 
Det vågar jag inte svara på. Målade bara min betong jag. Och det efter ca 10 månader :)
 
B
Vad målade du med för sorts färg? Finns det något som andas på ett bra sätt och ändå är lite slitstarkt?
 
iom att min platta hadde varit varm så länge så körde jag med byggmax golvfärg. silikatfärg andas men jag vet ingenting om slitstyrkan
 
Hej olha00

Om jag vore dig så skulle jag låta golvet vara kvar bara det inte släpper av sig själv när du hackar lite lagom med en hammare.
Eftersom det troligvis är ett rum i källaren så ska du inte "täta det " med varken plastfärg eller annan tät beläggning, men att lägga klinkers i flexfix går utmärkt.
Silikatfärg håller inte särskillt bra och ska helst användas på vägg.
Det kommer hålla i evigheter och är det lättaste och billigaste, så jämna till ditt golv + fyll i om du knackat bort, sätt sedan klinker direkt med flexfix och flexfog.
Fogen mellan plattorna släpper igenom den fuktvandring du troligtvis har, så bara du har lite ventilation kommer allt gå jättebra.
 
B
Har nu knackat bort det tunna lösa lagret, skyfflat ut all gammal bråte som låg som fyllnad. Gjutit en ny platta på de gamla coh nu ligger det klinker på. Känns som det blev bra, men uj uj vilken tid det tar när man inte har mycket fritid. Klart slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.