Hej!

Håller på att renovera huset och vår tanke var att ta fram det gamla spontade trägolvet under plastmattan som den tidigare ägaren la in för kanske 30 år sen. Så var tanken och ovanpå det gamla trägolvet (som är lackat) ligger masonit som är spikat med "nubb" överallt... Och på masoniten ligger som sagt en plastmatta.

Jag har tagit bort plastmattan och rivit upp masoniten på ca 1 m2 och inser att alla "nubben" sitter kvar i golvet. Dessutom var masoniten inte helt enkel att få upp! Det blir alltså ett rejält jobb att få bort masoniten, dra upp alla spiken och sen dessutom ge sig på att slipa ett lackat golv som jag i nuläget inte vet om det är helt "perfekt" överallt...

Är det ett vettigt alternativ att lägga nytt spontat trägolv ovanpå masoniten? Det befintliga golvet knarrar inte eller är ojämt. Och hur tunnt trägolv kan man lägga, vill ju inte att det bygger på för mkt! Klickgolv är inget alternativ, det vill jag inte ha i det rummet!

Efter att man lagt trägolv, behöver man slipa det med golvslipmaskin eller brukar det bli så pass jämt att man bara kan gå över det med sandpapper för hand?

Lägger man "foam" (av den typen man har under klickgolv) även under trägolvet eller lägger man det direkt på den gamla masoniten i så fall?

Tacksam för svar!
 
Måste bara få fråga varför du inte skulle vilja ha ett "klick" system på ditt golv?
 
Utan att direkt ha någon vidare kunskap i detta område och med risk för "trådkapning", men frugan och jag är inne på samma linje som ni. Fast vi ska få fram golvet i hela huset, (gammalt hus från 1912). Våran tanke va hur som helst att om vi inte får fram hela golvet så skulle vi täcka det som du säger med foam och lägga ett nytt tunt "spånt" golv ovanpå. Om inte jag är helt ute och cyklar så gör väl foamen att golvet inte knarrar och att det inte skall bli så hårt, typ stegdämpning!? Eller har jag fel?

@Maveric77 - Jag fattade ditt inlägg som att det bara va ett rum, så det är väl egentligen inte mer än att man bryter upp all massonit och kollar. Skulle det nu inte bli bra så kan man ju lägga dit nytt masonitgolv ovanpå!? Det kostar nog inte så många kronor misstänker jag, även om det kostar i tid!

Vet inte/tror inte att jag va till någon hjälp men lycka till iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.