Hade en tanke idag.. skulle slamma med cementblandning för att få fäste för putsen på några lerstensväggar.. tröttnade en smula att stänka på det hela så jag använde kompressorn med oljesprutan fylld med cement+vattenblandning.. funkgerade utmärkt!! mindre materialåtgång (dvs mindre spill) bra räckvidd, enkelt och lite småkul..

Funderade genast vidare på att använda en putslösning i samma maskin.. men gissar att sanden kulle sätta igen oljesprutan.. Hur skulle det då vara med en sandblästerenhet?.. Visst jag måste nog fylla på den ganska så ofta, men borde inte en sådan kunna klara av att flåsa iväg puts?? någon som har provat detta måntro??
 
Är inte sanden torr i en bläster sätter den igen illa fort. Finns tryckluftdrivna putssprutor som är ganska billiga.
 
Spännade att det finns sprutor för puts. Själv har jag bara putsat det lilla som va en dörr öppning (leca murad). Fick under den ytan inte till någon snitts och skulle ha välkommnat något smidigt verktyg för att få upp putsen på väggen. Kan tänka mig att många som har mer än mig att putsa skulle kunna tänka sig en investering eller en hyra för att få dit putsen.
 
Är ingen större ide´ att starta upp en puts spruta för några kvadratmeter... använd ett putsbräde och en slev, lägg brädet mot väggen, som en hylla, lasta på några slevar bruk, dra upp bruket på väggen med sleven. Visst, en del trillar på sidan om, men bruket är billigt jämfört med puts sprutan.
 
Inte för mina stackars 2 kvadrat men kanske för den som ska putsa för första gången och det är 20-30 kvadrat om det är lättare att få putsen dit den ska. Inte för att putsen kostar pengar utan för att tiden det tar att städa undan allt som inte hamnar på väggen. Och frustrationen att man inte får till snitsen att kasta den på plats. Vad kostar en sådan att hyra/köpa och vad krävs det mer för att få den att gå?
 
Lyckades du alltså slamma med A-bruk genom en vanlig oljespruta? vad för kornstorlek på sanden körde du då?
-jag ska visserligen slamma en lecagrund så det kanske krävs lite större sten och mer material än på en lergrund men det verkar ju annars rätt skönt om man kunde spruta på geggan me verktyg man redan har hemma.
 
Nje, slammade med cement + vatten, dvs inte a-bruk. cement + vatten blir någon millimetertjock yta för att få annan bruk att fästa bättre.. det var så jag använde det iallafall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.