Vår kökshall är knappt en dörr bred och var tidigare även en dörr djup och bestod av tre dörrar och ett skoställ på fjärde väggen. En underbar situation där man behövde backa in och ut genom olika dörrar för att öppna dem å passera vidare osv. Vi plockade ner ena sidan och bakväggen och fick en hall som är ca 2,5 m djup. Dock ska väggen till höger byggas upp igen då den avgränsar till köket men vi ska förskjuta öppningen till köket till den inre ytan som vi öppnade till. Dock måste nu en vägg byggas mot köket innehållandes denna öppning och jag skulle vilja höra vad era kloka hjärnor och erfarenheter föreslår eller avråder gällande att bygga en så tunn vägg som möjligt. Varje cm som inte går åt till väggen behövs för rymd och förvaring.

Väggen behöver kunna hålla en ev spegel, klocka, konsolbord och ev en dörrkarm utan dörr alt. Öppning med karm. Ingen särskild ljuddämpning behövs alltså då det ändå är en öppning på 2/3 av väggen.

På bilden ser ni det gröna kyl/frysgaraget i köket som det ska byggas mot, platsen för gamla väggen och ytterdörren samt källardörren till höger (ska gå på skena sen).
 
  • Renoveringsarbete, oavslutad vägg, blå dörr, utsikt till trädgård, dagsljus, träkonstruktion, inhägnat område, grön gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tunnaste möjliga är väl en stående plankvägg som endast består av ett lager en och en halv tums spontade golvplankor eventuellt inklätt med extratunn gipsskiva eller masonit. Då blir hela väggen kring 5 cm tjock.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Jag rev en större vägg mellan kök och matsal i vårt hus men ville ändå ha vägg på en bit. Byggde en fyrkant av 45*45 och fällde in osb i mitten och gips på var sida så det linjerade med reglarna. Lite lister på ytterändarna. Spacklade lite och målade.

Nöjd i stort, men risk att färgen spricker då gips och trä beter sig lite olika med växlingar i temperatur och fuktighet.
 
  • Kylskåp med magneter, vinhylla, vykort, flaskor, fotografier och en trasa på en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö, vit hörnfog, abstrakt konst i ram, del av en möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Jag rev en större vägg mellan kök och matsal i vårt hus men ville ändå ha vägg på en bit. Byggde en fyrkant av 45*45 och fällde in osb i mitten och gips på var sida så det linjerade med reglarna. Lite lister på ytterändarna. Spacklade lite och målade.

Nöjd i stort, men risk att färgen spricker då gips och trä beter sig lite olika med växlingar i temperatur och fuktighet.
Väldans klurigt och kanske helt klart värt det på så liten yta. Hur fällde du in OSB:n, alltså hur fäste du den inne i reglarna?
 
MmeMim MmeMim skrev:
Väldans klurigt och kanske helt klart värt det på så liten yta. Hur fällde du in OSB:n, alltså hur fäste du den inne i reglarna?
Var tvungen att gå tillbaka och kolla. Kul att man fotat en del, även om det inte är detaljer.

Satte vinkeljärn som höll osb och skruvade gipsen på ena sidan tillfälligt med några korta skruv, sen gips på andra sidan och längre (38mm typ) skruv från båda hållen.

Ville också kunna skruva upp saker i väggen, annars kanske det hade räckt med en ännu tunnare lösning. På kylskåpsidan ville jag inte ha list som byggde utåt så där målade jag regeln med lackfärg. Ser ganska ut som list om man inte granskar för noga. Inget jag tänkt på eller stört mig på i efterhand som tur är.
 
  • Icke färdigställd innervägg med synliga träreglar, gipsskivor och en sladd hängandes från ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med oskyddad isolering, värmeenhet och rörigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdig vägg, isolering synlig, radiator, projektor, rör, byggnadsarbete inomhus, skenbar renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Var tvungen att gå tillbaka och kolla. Kul att man fotat en del, även om det inte är detaljer.

Satte vinkeljärn som höll osb och skruvade gipsen på ena sidan tillfälligt med några korta skruv, sen gips på andra sidan och längre (38mm typ) skruv från båda hållen.

Ville också kunna skruva upp saker i väggen, annars kanske det hade räckt med en ännu tunnare lösning. På kylskåpsidan ville jag inte ha list som byggde utåt så där målade jag regeln med lackfärg. Ser ganska ut som list om man inte granskar för noga. Inget jag tänkt på eller stört mig på i efterhand som tur är.
Tack! Väl dokumenterat och bra idé delad! :)
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.