Skall göra iordning hallens golv (ca 2,5m2) för att sedan slänga på LKs 16mm EPS skivor och sedan klinker på det. Klinkret skall alltså fästas direkt mot EPS skivorna enligt LKs anvisningar.

Jag har idag ca 340cc mellan bjälkarna (140x45 med 1100mm spännvidd) och 15mm spontade brädor som undergolv och det känns ju stumt och fint och bygger bara 15mm.
Men tyvärr är brädorna genomsågade på en del ställen och har tappat bärighet så jag tänkte byta ut dom skadade brädorna mot samma sort, alternativt bryta bort allt och skruvlimma 18mm golvspån istället.

Jag är väldigt rädd om bygghöjden så jag undrar vad jag skall välja som ger så stumt som möjligt underlag för EPSen och klinkret?
 
Är det inte ett alternativ att bryta bort allt och lägga 22mm spårade spånskivor?
 
Nja helst inte det bygger ju 22+13 (gips)+10 (klinker) = 45mm. Kanske tillkommer några mm för nån form av fix mellan spån och gips dessutom.

Medans 15mm spontade brädor + 16 EPS + klinker 10 = 41mm plus att det är betydligt mindre jobb.
 
Jag skulle inte lägga klinker på 15 mm även med 34 cm cc. Hittar du 18 mm golvspån (OBS! Golvspån!) kunde det fungera men bäst är ju 22 för att vara på säkra sidan.
Med 18 mm skulle jag nog också använda flexfix och flexfog för säkerhetsskull.
Du kan använda flytfix vid läggning så bygger det bara 2-3 mm och jag tror det är det LK rekommenderar också...
 
18 golvspån har ju Bauhaus på hyllan så det är inga konstigheter. Du tror alltså att fogarna eller plattorna (ca30x30) kommer spricka med bara en 18 skiva?
Öppnar man ändå golvet kan man ju även skruvlimma fast en 45x120 på plasken längs båda sidor på varje bjälke för att simulera en 135 bjälke och då få mer bärande yta för spånet?
Känns som det bör bli stummare än 600cc och 22 skiva som är godkänt.

Att jag är rädd för bygghöjd är för att ytterdörrtröskelns nivå är där den är.
Sen att hallgolvet utgör även ett övre trappsteg från källaren så det blir lite konstigt där om golvet blir för tjockt.
 
IMG_20150806_190120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




IMG_20150806_190101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pratade med Forestia som säljer 18mm golvspånet igår och enligt dom var det inga problem om man kunde få ner cc avståndet till 300 och när man ändå höll på att riva i bjälklaget stoppa i några kortlingar. Så det kommer jag köra på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.