Ska renovera ett badrum i ett gammalt hus. Jag måste bygga en innervägg som är så tunn som möjligt. På utsidan av väggen ska det vara osb+gips.

Vad är tunnast möjliga konstruktion som är går att kakla på och som dessutom är godkänt för våtrum?
 
Vi körde 75mm metalreglar cc30 - det har gått 2 år och inte en spricka, det i ett hus som är gammalt o knakar o brakar rätt friskt.
 
Min fasta övertygelse är att man inte sätter kakel i hus med trästomme, det finns ingen möjlighet att få det tätt över längre tid, eftersom huset rör på sig, det gör inte kakel. Plastmatta är MYCKET billigare (om man läjer bort det) och helt tätt, även när huset rör på sig.
 
Vi gjorde vårt badrum för fem år sedan cirka. Detta i ett hus byggt omkring 1880. Reglade och satte gips för badrum och inte en spricka. Silikon i hörnen och skarven mot golvet.
 
PumpTompa skrev:
Min fasta övertygelse är att man inte sätter kakel i hus med trästomme, det finns ingen möjlighet att få det tätt över längre tid, eftersom huset rör på sig, det gör inte kakel. Plastmatta är MYCKET billigare (om man läjer bort det) och helt tätt, även när huset rör på sig.
Med en plastbaserad tätskiktsfolie så får man samma effekt som en plastmatta om man ser till att kakla med korrekta hörn (ej silikon). Det är folien och inte kaklet som tätar, fogarna ska faktiskt "andas" så dom är inte gjorda för att vara täta.
 
Jag tror att du måste köra med minst 70mm reglar. Om du verkligen vill spara varje mm så kanske du skulle skippa OSB. montera den istället som remsor mellan reglarna, så har du ngt. att skruva upp saker i.
 
Jag var på ett bygge för några år sedan och där var väggen gjord av 28mm gles och på det en limmad och skruvad 13mm plyfa av bra kvalitet, rot gips. Ca 3m lång och 2.5m hög och det var minst lika stadig som många andra väggar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.