Jag behöver komma åt en mutter i ett rör. Min ledhylsnyckel som jag har idag är för tjock runt kanterna, så den kommer inte ner i hålet. Handlar om 13mm hylsa.

Har ni några tips om ledhylsnycklar som är tunnare än vanliga?
 
Bättre fabrikat är generellt tunnare. Kanske kan du ta en hylsa och slipa ner? Finns också rörhylsor som brukar vara tunna. Eventuellt kanske du bara kan låsa kanten på muttern mot insidan av röret med en skruvmejsel av rätt storlek inkilad på rätt ställe, om det inte krävs för mkt moment.
 
Kolla på 1/4 tums-hylsor. Dom brukar gå upp till 13mm och är ofta tunnare än 3/8 och 1/2-tum.
 
Ledhylsnyckeln har redan tunna kanter så att hitta något som har tunnare gods blir nog svårt. Slipa ner den istället som Daniel_n föreslog.
 
Det skiljer otroligt mycket i godstjocklek mellan olika tillverkare av hylsnycklar.
Generellt kan man nästan säga så här:
Ju dyrare hylsnyckel eller hylsa, ju tunnare väggar har dom.
Det beror på bättre tillverkning i form av stål och härdningsprocess för att kunna
klara av DIN och ISO kraven varje tillverkare har på sina verktyg.

Bahcos 4040M serie är de tunnaste jag har hittat.
Haft otrolig nytta av dom när jag tex skulle montera på ett motorlås på en utombordare.
Hade inte löst den uppgiften utan en riktigt tunn lednyckel.
Sedan är deras 1/4" hylsor(6700M kort och 6800M lång) minst lika tunna.
Bahco har nyligen under senaste året/åren flyttat sin tillverkning från Argentina, där man förövrigt gjorde fina verktyg, till Kina och Taiwan, så kvalitén och tjockleken har ändrat lite på sig kan man säga.
Deras fantstiska u-ringnyckel 1952M som oxå har fått tillverkningen flyttad, är idag ett skämt i form av kvalite och utseende.
Lite kuriosa men jag kunde inte hålla mig...

Lycka till!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Allvetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.