Hallå, bor i ett gammalt 2-plans stenhus i Uppland. Ytterväggarna består av två halvstensmurar i tegel med en luftspalt på en halvstens bredd, ca 13 cm. Total väggtjocklek alltså ca 43cm inkl. kalkputs på in o utsida.

Nu har jag påbörjat planering av utbyggnad i två plan, ytan dock ej mer än ca 2x7 m2. Typ glasveranda med mindre rum ovanpå.

Jag kan tänka mig en vanlig regelvägg med panel på utbyggnaden, men det är lite synd att inte bygga i sten när huset i övrigt har den där gedigna massiva "stenkänslan" med djupa nischer, putsad yta etc.

Problemet är dock att jag inte har många metrar att spela med till 4,5 metersgränsen mot grannen samt fönsteröppningar i befintlig fasad. Alltså behöver jag hålla ner väggtjockleken. 30cm totalt skulle gå bra, men 40 är för mycket troligen.

Med tanke på min befintliga stomme, som jag inte planerar att tilläggsisolera, borde jag inte kunna gå ner i väggtjocklek från de minst 40cm som verkar vara standard vid nybyggen med typ Ytong, eller perlitisolerade "superväggen" etc? Förutsatt att jag inte stänger dörren om utbyggnadsytan kommer ju värmen ändå att försvinna genom min mindre isolerade befintliga stomme i övriga huset.

Eller tänker jag helt fel?

Och går det ens att hitta lättbetongblock för yttervägg under 365mm?

Tacksam för svar,
/A
 
Redigerat:
Ok, nu har jag letat runt och pratat med lättbetong- och lättklinker-tillverkare, och det finns ju förstås 30cm breda block både i massiv leca (tex Nyströms torrstaplade NC-block), isoleca och lättbetong typ Siporex.

Och jag har kommit till sid 7 i den klassiska mastodont-tråden Leca kontra lättbetong :)

Men givet mina förutsättningar - befintlig tegelvägg där den två våningar höga glasveranda-utbyggnaden ska ansluta, och max 30 cm väggtjocklek - finns det några klara för-/nackdelar med de olika stenalternativen, alt. bygga ut med trästomme istället?

Själv lutar jag mot massiv torrstaplad leca (inga synliga fogar vid regn) eller trästomme som jag tror är klassiskt för glasverandor även på stenhus. Bättre U-värde än i dagens vägg blir det väl hur som helst.

Kommentarer?

/A
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.