Hej!

Jag är ute efter att sätta upp en tunn innervägg utan att behöva spika/skruva i golvet (parkett). Det är en "tillfällig vägg" för att dela av ett större rum då jag behöver ett rum-i-rummet. Väggar och tak är det inga problem om det blir åverkan på.

Ett önskemål är om det även gör att sätat in ett "fönster" (Glasskiva) för ljusinsläpp.

Ljudissolering är inte högsta prioritet.

"Spännvägg"?

ALLA förslag mottages tacksamt!
 
Ola78
Skruva fast takregel och väggreglarna, syllen sätter du med vinkeljärn i väggreglarna. Sen är det bara att plocka i dom reglar du ska ha, skråskruva dom ner i syllen så du inte skadar golvet, alt sätt dom med vinkeljärn, på med skivmaterial, spackla och tapetsera................klart.


edit: med väggreglarna menade jag den metod Mikael_L förskriver ifall jag kanske var otydlig:blushing:
 
Redigerat:
Mikael_L
Mellan golv och golvregel (syll) skulle jag satt dubbelhäftande tape, sådan där med en någon mm tjock skumplastkärna. Tänk häftkuddar.
Jag vet dock inte riktigt var man köper sådan.

Sen skulle jag sätta de lodräta reglarna i spänn, så skumplasten fjädrar ihop.
Och gör åverkan på väggar inget skulle jag dra skruv i mitten och längst ner på regeln som ligger mot väggarna. Ja ev fler skruv då, men som minimum.

edit:
I övrigt tycker jag som Ola78. :)
 
Redigerat:
Låter mkt intressant!

Hur sätter man de lodräta reglarna i spänn? Lite för långa och tvinga in dem? :)

En till aspekt som jag inte tänkte på när jag skrev det här är att det är ett hörn som jag ska stycka av från rummet. Det innebär att det blir ett "ytterhörn", men det kanske funkar ändå eftersom jag kan sätta reglar i taket/väggar och kan "spänna" med lodräta... ?

Funkar det med 45mm reglar eller måste jag ha 70mm? Jag har väldigt små marginaler för att det ska få plats med en säng i utrymmet, vill bara kolla mina alternativ.

Tack för att ni engagerar er!!!
 
ev. kan du ju nypa fast nedre hammarbandet med lite för långa reglar upp till tak, som slås på plats.
Sen håller ju skivor och sånt allt på plats.
 
det blir nog ännu bättre med ett hörn.
Då stagar ju väggen sig själv åt båda hållen.
Det enda är den lilla "läpp" som kan bli svajig är väggen som har dörrhålet i sig om man inte får bra spänn på regeln närmast. Eller om du kan leva med en lite tröskel.

45:surprised:r borde duga då du ändå kommer ha skivor på. MEN jag skulle använda 70x45 och regla dem med långsidan utåt, iaf de som skall sitta i spänn. 45x45 kan bli vekt.
 
Ola78
Jag vet inte om jag riktigt hänger med hur du menar att du tänkt stycka av rummet, kanske du kan lägga upp en liten bild? När det gäller dom lodräta reglarna kapar du dom någon mm längre än dom ska vara så kommer du få dom i spänn. Dim på regelverket bör nog vara 45*70, 45*45 riskerar att bli för svajigt.
 
Ok, det låter iaf inte som om det borde vara några problem att fixa det här. Kan inte ta allt för lång tid borträknat ytskikt osv.

45*70 med 45 mm bred vägg mao? Låter som ett bra sätt att få lite bättre stadga utan att väggen blir bredare. Smart!

Ola78: I princip kan man säga att jag ska göra ett mindre fyrkantigt rum i ett av hörnen på ett större rum. Blev det lättare att förstå? :)
 
Redigerat:
Mikael_L
Svae skrev:
Låter mkt intressant!

Hur sätter man de lodräta reglarna i spänn? Lite för långa och tvinga in dem? :)
Japp. Är det den där fjädrande tapen jag föreslog så bli en mm extra kanske bra, annars är det antagligen lite mindre. Tillgång till en elektrisk kap/ger-såg är fint och sen putsa av någon tiondel i taget till den känns lagom trög att knacka in, väldigt mycket våld ska du inte behöva.
Sen kan torrt/icketorrt virke vara en issue. Det är en fördel om du köper hem reglarna och låter dom ligga några veckor inomhus, ifall du kan. Trä torkar förvisso ihop mindre längs fiberriktiningen.


En till aspekt som jag inte tänkte på när jag skrev det här är att det är ett hörn som jag ska stycka av från rummet. Det innebär att det blir ett "ytterhörn", men det kanske funkar ändå eftersom jag kan sätta reglar i taket/väggar och kan "spänna" med lodräta... ?
Ska väl funka. Var lite mer noggrann med inspännandet av regeln i hörnet och denna får gärna ha lite högre inspänningskraft än de andra. Här blir det förövrigt minst två reglar, för att få något att fästa skivorna i. Ta t.ex en 120mm och 45mm och skruva ihop till ett L.


Funkar det med 45mm reglar eller måste jag ha 70mm? Jag har väldigt små marginaler för att det ska få plats med en säng i utrymmet, vill bara kolla mina alternativ.
Det fungerar. Väggen blir en relativt klen vägg. Men även med bredare reglar så sitter ju den dåligt mot golvet osv. Du får helt enkelt acceptera att det inte blir en fullvärdig vägg. :)
Två eldosor mitt för varandra på varsin sida, ryms ej i en vägg med 45x45mm.
 
Ola78
:D Jag började tänka till lite och jag har förstått nu hur du tänkt, det är jag som börjar bli lite såsig i huvudet bara.....sorry:S
 
Mikael_L skrev:
Mellan golv och golvregel (syll) skulle jag satt dubbelhäftande tape, sådan där med en någon mm tjock skumplastkärna. Tänk häftkuddar.
Jag är nog inte säker på att du kan få loss tejpen spårlöst när du ska bort med väggen igen. Sån där tejp brukar sitta rätt ordentligt och kan i värsta fall "förena" sig med lackytan på parketten. Visst, det kan funka, men jag skulle inte våga om det är viktigt att parketen inte påverkas.
 
Jag skulle inte använda tejp. Spänner du in nedre hammarbandet med reglarna så kommer det sitta som f-n ändå.
Tänk bara på att den regel som spänner mest skall vara ytterhörnet. här var L-profil av 120x45 och 45x45 en mkt bra idé.
 
För en novis, hammarband = regel? I det här fallet liggande regeln?

Jag hade funderat lite och trodde inte att en så här "enkel" lösning skulle funka, men är nu övertygad. Det innebär ju även att sätta dit en innerdörr samt något slags fönster inte heller blir något problem eftersom jag har träreglar (trodde ett tag att plåtreglar var ett kvar...).

Om jag struntar i tejp, ska jag ha någon slags skumgummi (exempelvis som används när man lägger klickgolv) ändå? Tänker mig att det skyddar golvet lite men ändå inte borde göra underlaget "halt" för reglarna.

Följdfråga: Funkar det med dörrkarm när det är så smal vägg? Hur tjock är en dörrkarm, finns det olika?
 
Ola78
Svae skrev:
För en novis, hammarband = regel? I det här fallet liggande regeln?



Om jag struntar i tejp, ska jag ha någon slags skumgummi (exempelvis som används när man lägger klickgolv) ändå? Tänker mig att det skyddar golvet lite men ändå inte borde göra underlaget "halt" för reglarna.

Följdfråga: Funkar det med dörrkarm när det är så smal vägg? Hur tjock är en dörrkarm, finns det olika?
Hammarband är den övre vågräta reglen i en vägg och den nedre kallas för syll.

Det skadar inte om du lägger något emellan för att skona golvet så lägg du sådan foam man använder till klickgolv alt lägg en remsa grålumpapp.

Det blir nog svårt med en dörrkarm om du har en vägg som bara är 45 mm+gipsskiva på bägge sidor det blir bara 71 mm totalt och jag har för mig att en karm brukar vara 95 mm vilket det blir med en 70 mm regelvägg+gips.
 
Det finns 63mm och 93mm karmar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.