Har precis låtit gjuta ett nytt betonggolv i källaren (3 veckor sedan). Har varit mkt noga med att vattna. "Alla" säger att man inte kan vattna för mycket men jag undrar...
När jag tog bort plasten upptäckte jag att det är som en tunn betonghinna (delar av en milimeter tjock) över golvet. Denna hinna verkar mycket lätt att knacka bort.
1. Vad beror denna hinna/skorpa på?
2. Bör jag knacka bort hinnan? (Jag ska lägga klinker på betongen)
 
mobo1968 skrev:
Har precis låtit gjuta ett nytt betonggolv i källaren (3 veckor sedan). Har varit mkt noga med att vattna. "Alla" säger att man inte kan vattna för mycket men jag undrar...
När jag tog bort plasten upptäckte jag att det är som en tunn betonghinna (delar av en milimeter tjock) över golvet. Denna hinna verkar mycket lätt att knacka bort.
1. Vad beror denna hinna/skorpa på?
2. Bör jag knacka bort hinnan? (Jag ska lägga klinker på betongen)

Hej!
Det är inget onormalt att det blir en sådan hinna. Det är som när det blir ett skinn på såsen...

Om skorpan känns väldigt porös så kan det vara bra att ta bort den. Kolla med klinkersättaren säger, eller kolla med klinkeraffären om du ska göra jobbet själv. Det är givetvis viktigt att klinkersen sitter bra på golvet.
 
Tackar!!
 
Magnus_Nordmark skrev:
Det är inget onormalt att det blir en sådan hinna. Det är som när det blir ett skinn på såsen...
Är det möjligen detta som kallas "betonghud", för just det ordet/fenomenet har jag ställt en fråga om här på forumet för ett bra tag sen men jag fick aldrig nåt svar på vad det eg. var för något, men nu slår det mig att här kanske förklaringen är?? :)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Är det möjligen detta som kallas "betonghud", för just det ordet/fenomenet har jag ställt en fråga om här på forumet för ett bra tag sen men jag fick aldrig nåt svar på vad det eg. var för något, men nu slår det mig att här kanske förklaringen är?? :)

//Christina.
Det är mycket möjligt att det är så, men jag har aldrig använt det ordet.

På alla de villaplattor jag har vart med och gjutit så har vi nog inte gjort nånting med det skiktet på en enda tror jag.... Så det är bara om det sitte väldigt löst som det kan var abra att slipa bort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.