Mac_attack
Hej!

Jag tänkte helt enkelt efterfråga bra tumregler man kan använda när man projekterar/ritar upp ett hus.

Man bör ju alltid låta en konstruktör räkna på det man ritat, men det är alltid bra att ha ett hum om ungefär vilka storlekar diverse bärverk kommer ha.

Har till exempel hört talas om tumregeln att trä klarar bära 1/20.
Har du 20m spännvidd skall balken vara ca 1m hög, rätta mig gärna om jag fått detta om bakfoten.

Fyll gärna på med era bästa tumregler!
Kan gälla vad som helst!
 
Rita aldrig ett hus utan tomtkarta med väderstreck o allt. Helst ska man besöka tomten.
 
projektering är ju alla delarna i boverkets kravregler som är till antalet 9...inte att förglömma där bärförmåga är en av dessa punkter..många tillkommer och jag betar av dem allt eftersom men när man tycker sig ha gjort ett område färdigt så ser man brister med tänkt lösning utifrån ett annat perspektiv i projekteringen

typ vatten älskar ju folk att ha som modell för energilösning men samtidigt ska du hushålla med vatten
likaså så ska du minimera risker med vad vatten kan orsaka för fuktskador i huset så även där slår det lite snett när risken för legionella även kan förekomma i husgrunden som ju är en poäng att ta hänsyn avseende den andra projekteringspunkten just hälsa där fuktskador kan åstadkomma än värre effekter med svartmögel och astma som slutprodukt..

alla punkter behöver skannas igenom samtidigt känns det som och var gång du känner dig färdig med ett delområde så måste du gå igenom de risker som vald modell orsakar för resterand bygge,,men men ska du bygga allt enligt konstens alla "norm-regler" av idag så behöver du kanske inte tänka som mig - men har jag ett motto att huset ska bli så miljövänligt, hälsosamt och energieffektivt som möjligt till minsta möjliga peng..
 
Snuttensnatten, hur många hus har du byggt?
 
inget ännu - fritidshus planeras dock med tagit tid då det varit olika åsikter mellan mig och kommunen där jag har rätt och jag vägrat ge mig på den punkten då det faktiskt rör sig om mitt yrkesområde som de inte kan anses tillhöra alls - men avseende fuktskador är störst risk där för fritidshus i synnerhet läckor varje vår efter ev frysskador så jag är nojig med just vatten i mitt fall och billigt blir det då med som ju är målet

ska kanske tillägga att jag ev kommer ha det som svensk sommarbostad med boende i utlandet så därav så riskfritt som möjligt men riskminimering är huvudfokus i synnerhet ändå a la trygg Volvo i jämförelse då jag blev grillad av förre ägarens "sagda" hustrus brors eldragning alt nya variant av elskåp med trådlöst eller att helt enkelt elsmog finns i allt för stor utsträckning nu för tiden..men det är skälet varför jag lär mig allt om husbyggande då ingen ska utsättas för detta någonsin! det kostade mig nästan livet om jag inte fått hjälp från ovan.

Avseende energi från vatten så har jag sett att kommuner nog hade kunnat varit än mer effektiva på den biten avseende vårt dräneringsvatten som avloppsvatten så pass att det hade försörjt minst en halv stad med energi enligt de senaste rönen i ormådet..enligt min farfars sett att förbättra energi-effektivitet ur vatten i sveriges mest energikrävande bransch..
 
Redigerat:
http://www.byggahus.se/artiklar/checklista-byggprocessen

här är en lista att utgå från men arkitektdelen är en av delarna i slutprodukten och det är ditt ansvar att slutprodukten blir bra för hälsa, miljö, drift och underhåll, energi mm...låt den bli så bra som möljigt! gärna med kretslopp som fokus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.