Tänkte fråga om lite råd av er som har Tulikivi kaminer.
De är ju rätt så tunga och vi har som sagt tänkt gjuta upp en klack under den. ( Vi har hel sula på huset så det blir ju inte så högt det som ska gjutas)
Bör man såga upp och gjuta mer än bara för själva kaminen, alltså där plattorna ska läggas också..?
Hur länge bör man vänta sedan man gjutit klart, tills man kan ställa dit kaminen ?
Hur länge ska man "elda in" den, kylan kommer ju snart :-/ :-?
Har en brandvägg nu som är godkänd för vedeldning, hur nära kan man ställa kaminen? Har nämligen ett färdigt hål efter vår nuvarande kamin men vi hoppas det inte behöver flyttas.... ( ska toppansluta )
 
FruThorneus skrev:
Tänkte fråga om lite råd av er som har Tulikivi kaminer.
De är ju rätt så tunga och vi har som sagt tänkt gjuta upp en klack under den. ( Vi har hel sula på huset så det blir ju inte så högt det som ska gjutas)
Bör man såga upp och gjuta mer än bara för själva kaminen, alltså där plattorna ska läggas också..?
Hur länge bör man vänta sedan man gjutit klart, tills man kan ställa dit kaminen ?
Hur länge ska man "elda in" den, kylan kommer ju snart  :-/ :-?
Har en brandvägg nu som är godkänd för vedeldning, hur nära kan man ställa kaminen? Har nämligen ett färdigt hål efter vår nuvarande kamin men vi hoppas det inte behöver flyttas.... ( ska toppansluta )
Till att börja med får jag gratulera till ett bra val av kamin. Den kommer skänka er glädje och värme under många kalla vintrar.

Formen till min gjutning gjorde jag större än kaminen för att få en rad med täljsten runt om (tre sidor) och det tycker jag blev bra. Alternativet att spackla och "fälla" in plattorna i befintligt trägolv hade troligen varit betydligt svårare. Kom ihåg att gjuta in armering för stabiliteten och se till att gjutningen blir exakt plan för då är det mycket lättare för muraren att få första raden rak. Jag flytspacklade ovanpå min gjutning p.g.a att den inte blev helt exakt (det visade sig senare att min flytspackling rann ut i ena hörnet så den blev inte heller helt hundra). Muraren brukar använda sig av plåtremsor för att få första raden i våg om inte underlaget är helt plant. Om jag minns rätt så påbörjades min murning inom en vecka efter gjutningen, men jag tror att man kan börja 1-2 dagar efter gjutning. Hör efter med muraren för säkerhets skull.

Att ha en brandvägg bakom kaminen ser jag som ett måste och det minsta måttet till vägg tror jag hade en rekommendation på ca 30-50 mm (kontrollera med säljaren alternativt Tulikivi-broschyrer eller likn.) Hos mig är det knappt 50mm och städning bakom den utförs med en dammvippa (hmm...undra just hur länge sen jag gjorde det).

När det sen kommer till eldningen så står allting om det i boken som följer med köpet. Man börjar med att elda lite näver och mindre stickor för att succesivt övergå till mindre vedträn. Men allt det där står som sagt i boken "elda rätt" (tror jag den heter).

Min kamin, TU 2200/1 har jag för övrigt haft i 6 år. Modellen ser ut enligt bifogad länk.
http://www.virginiaradiant.com/tk2200.html

Lycka till ;)
 
Tack för svaret.. :) Ja, vi har varit i valet å kvalet om det är ett smart drag att sätta in den nu! Vi bor i kall del av landet, behöver få igång eldningen inom snar framtid.. ;) Men jag tror att vi klarar oss, ska åka å beställa den idag, tar en vecka att få hem. Sedan är det bara muraren som kan dra ut på tiden :) :) såg här på forumet att många får betala för muraren! Här ingår det i priset ( men då betalar vi väl mer för kaminen ;D )
 
Snygg modell. Ser att vi får likadana luckor, både för eldstaden och askluckan. Jo oftast brukar montering ingå i priset i alla fall det jag har sett både i Sverige och Finland. Däremot brukar man få betala reseersättning för muraren.

Bor också i en kallare del av landet så mitt utlåtande om spisens kvalitet och funktion är baserat på en brasa varje dag under flera vintrar.
 
I sverige, ca 49 000 kr med frakt och murare. :)
 
nordisktfiske.se skrev:
Ok vet du pris utan murare och frakt?  :)
En kvalificerad gissning är att murning + frakt ligger omkring 6-7 lusentappar
 
Vet tyvärr inte det eftersom det ingår i priserna på K-ruta. På K-ruta i finland kostar den
36 tusen :-D också de med murare å frakt :-D
 
Jag kan bara gratulera Fru Thorneus till ett bra val... så här ser min ut:

http://www.westwaters.se/alelundsv/dagbok/bilder/klart.jpg

Tyvärr har jag inte fått tummen ur och fotograferat efter huset blivit klart.
Steg för steg bilder om hur muraren gjorde min ugn finns på

http://www.westwaters.se/alelundsv/

Fick köpa ett skyltex för 32 000, har för mig att dom hade en "drive" för den modellen samtidigt nånannanstans o ville ha 39 000. Men det var två år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.