Håller som bäst på att planera inför avrop om 1,5 vecka.... Har alltid drömt om en tulikivi täljstenskamin men har nu blivit varnad av säljaren av huset.

Han menar att eftersom en 1500 kg tulikivi kamin håller värmen så länge så kommer den att sätta den vattenburna golvvärmen ur spel om jag eldar två brasor om dagen med den och då menar han att vitsen med golvvärme till stor del försvinner?

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om detta på forumet och kan dela med sig?

Huset är på 180 m2 i 1 3/4 plan.
 
Har inte erfarenhet av kamin och golvvärme men jag vet att när vi kör torktumlaren i badrummet så går golvvärmen där ner.
Men vad gör det vi har det ju mer än varmt o skönt ändå tackvare tumlaren. ;)
 
Vi har en stor Tulikivi och vattenburen golvvärme. Det beror helt på var termostaten till värmen sitter. Vi har dessutom betongbjälklag så det har ju en stor tröghet.
 
AndersG skrev:
Vi har en stor Tulikivi och vattenburen golvvärme. Det beror helt på var termostaten till värmen sitter. Vi har dessutom betongbjälklag så det har ju en stor tröghet.

Vi kommer också att ha golvvärmen ingjuten i "plattan" och ha samma tröghet... Håller helt och hållet med att det beror på var termostaten till golvvärmen sitter... men ett syfte med Tulikivin är faktiskt att spara energi och då måste termostaten slå ifrån.... "Eldar" båda systemen på för fullt så får jag väl bara en gigantisk bastu i vardagsrummet och köket....

Upplever du några problem i omställningarna exempelvis om du väljer att inte elda på ett par dagar... Känns det svalt i huset innan golvvärmen har hunnit börja arbeta... Blir det "tokvarmt" när du eldar eller ger kaminen en "mild" långvarig värme?? Är du nöjd med ditt val av Tulikivi kamin eller skulle du ha gjort något annorlunda om du gjort om ditt värmesystem idag?

De som är motståndare till denna lösningen säger att det är så stor tröhet i systemet med ingjuten golvvärme så att det kan kännas svalt ett tag innan golvvärmen börjat ge effekt igen vid sådana omställningar...

Tack på förhand för din rådgivning!

 
Vi valde vår 1491 (tror jag) för att den var snygg och på specialpris :) Gav just under 4000 euro inkl montering och frakt.

Vi håller ca 19-20 grader i huset, eldar oftast en brasa per dag efter middagen och då kryper värmen sakta upp 1-2 grader, dvs vi har oftast 18C då vi kommer hem och sedan får det krypa upp till 20C. Värmen pplevs som behaglig och den är varm ännu följande morgon

Vi har FTX-ventilation och är nöjda, det enda vi ångrar är att vi inte drog in friskluft till den, men det var det ingen som berättade att vi skulle göra.
 
  • VardagsrumLiten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.