Häck med gröna grenar och några bruna fläckar möjligtvis på grund av vattenbrist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Häck av gröna buskar med brunaktiga områden inuti, stöttad av stänger och nät, med torrt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag planterade en häck förra hösten som har växt på bra och verkat trivas.
I Juli såg jag att den blivit lite brun inuti.
Jag undrar om det kan vara vattenbrist efter att vi hade så varm sommar?
Någon som vet? Grenar från en häck med gröna blad som har bruna och gulnande områden, vilket kan indikera vattenbrist eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thuja är alltid brun i inne. Det är därför det är så viktigt att man beskär ytskiktet varje år (om man vill ha en riktigt grön yta beskär man 2 ggr/året) - det är bara ytskiktet som är grönt. Thuja Smaragd växer inte luka yvigt och är därför lättare att på sikt hålla snyggare. TS bör beskära sin så snart som möjligt. Det går inte att rätta till i efterhand.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Barrträd gör sig av med de barr som hamnar i för djup skugga, de har ingen nytta av dem. Därför är det viktigt att beskära så ljuset kommer in i häcken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan bara hålla med gällande vikten av att klippa/beskära thujahäcken! Jag har en lååång thujahäck (smaragd) längs 2 sidor av tomten. Den har tyvärr fått växa sig aldeles för djup/tjock på sina ställen. Nu går det inte att göra den smalare igen, klipper jag bort för mycket av det gröna, kommer jag in på det bruna. Och som jag förstår det, kommer det inte nytt grönt där? Nu gäller det att klippa bort ”lagom” mycket, så att den inte blir ännu större.
 
Hej,
Jag har exakt samma fenomen med bruna barr som dina bilder visar i min thuja brabant häck planterad i maj i år.
Hur har din häck utvecklats sen du skapade tråden?

I mitt fall är det ju för tidigt att beskära.
Många funderingar blir det.
Vattnar jag för mycket? För lite?
Har även funderat på svampsjukdom då man läser en del om det..
Jag känner på jorden och försöker hålla den så pass fuktig att den kan kramas till en boll utan att vara rinnig. Just nu betyder det ca 2-3 rejäla vattningar per vecka.
 
C Camtec skrev:
Hej,
Jag har exakt samma fenomen med bruna barr som dina bilder visar i min thuja brabant häck planterad i maj i år....I mitt fall är det ju för tidigt att beskära.
Börja tidigt med att skära yyyyyttersta toppen (någon cm) av nytillväxten. Har den buskat till sig redan nu kan du börja - annars vänta till nästa säsong då du gärna månatligen putsar sidorna. Då befrämjar man täthet och tillväxt och slipper se det bruna innanmätet.
 
Har satt uppåt 200 thujor och senaste plantorna för 3 år sen. Dessa var störst när vi satte dom (ca 150cm). Nu ser jag en ensam thuja som börjat gulna medan de runt om är fina och alla andra ca 200 är toppenfina. Nedtill har den 4 stammar och två av dom gulnar medan de andra två som ser yngre ut ser fortsatt gröna ut. Den är alltså inte brun/torr utan gulnande.

Är det kört eller vad man man försöka med?

Antar att om man satt 200 så finns alltid risken att någon lägger av längs vägen. Alla sitter i samma jord och med samma förutsättningar för sol, vatten osv.
 
  • En rad av thujor där en ensam planta i mitten visar gulnande blad medan de andra är gröna och friska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.