Vi har blivit med trädgård, vår första!

Mot grannen växer en tujahäck som inte mår bra. Dels har den växt väldigt ojämnt, några plantor är väldigt stora medans andra bara är hälften så stora. Som om detta inte räcker så har rådjuren, i vinter, ätit rent in till stammen, från marken och upp så långt de nått. Bara längst upp är de gröna och täta.

Jag har ingen aning om hur vi ska få denna häck fin och jämn igen. Alla råd mottages tacksamt!
 
Jag tror tyvärr att ni blir tvungna att ta bort den och börja på ny kula om ni vill ha en riktigt fin häck. Det är kalätningen som är det värsta: Som andra barrväxter är tuja dåliga på att bryta nya skott från gammal ved där inget grönt är kvar, så de buskar som har råkat ut för det där kommer nog aldrig att bli fina ända nerifrån igen.
 
Nu i sommar har det vuxit ut ett tunt lager av grönt runt den kalätna stammen.
 
Många fastnar gärna för thuja som är snabbväxande och ger fullt insynsskydd. Men man glömmer bort att thujan kräver underhåll (regelbunden klippning om den inte ska bli alltför vidlyftig) och är känslig för just åverkan, hundkiss etc. Visst kan du chansa på att klippa in den och jämna till den - men precis som Farzan skriver är nyplantering troligen den bästa lösningen.
 
Jag gör nog ett försök att rädda den!

När ska jag klippa den? Behöver jag gödsla, och i så fall när och med vadå?
 
Se först till att den är ogräsfri längs fötterna. Ingen gödning förrän sent i vår då du kan tillföra ett antal påsar god trädgårdsmull. Vattna rejält vid torr väderlek. Men gör inget i höst - annat än ogräsrensning.
 
Häcken har svårt att återhämta sig :(

Jag börjar så smått att fundera på alternativ. Helst vill vi slippa sätta ny häck eftersom våra älskade ekar växer väldigt nära häcken och jag är rädd för att skada dem. Ett staket/plank känns väldigt sterilt, vi vill ju ha en "skogstomt" :)

Vad tror ni om klängväxter på thujahäcken? Skulle det fungera eller kvävs thujorna då? Eller några andra förslag?
 
Nja - thujan kommer inte att bli vackrare med klängväxter utan snarare sämre. Inne i villaträdgårdar kan ett granslaneplank vara ganska snyggt - gärna äldre slaner som fått lite patina. Blir grå och diskreta och man kan sätta kaprifol, klematis eller annat för att få en mjukare yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.