Jag har snickrat blomlådor där jag satt en lite tuja-häck i nu på våren.

Planerar redan lite inför vintern, hur jag ska göra..
Bor i Stockholmsområdet..

Lådorna är 40 cm breda, ca 1 meter långa och 40 cm djupa.

Behövs de täckas sen på vintern?

Täcka själva lådorna?
Tujorna? ( de är nu ca 1 meter höga)
Jordbädden?

Vill ju inte att allt ska frysa sönder på vintern. Många tujor...

Något annat jag måste tänka på?

( har byggt 8 lådor..)
 
  • Handgjorda träblomlådor med tuja-häckar på en träveranda i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tuja är härdig i vårt land och behöver inte täckas mot kyla vintertid. Det man täcker mot är under vårvintern när vårsolen börjar bränna och marken är frusen, då kan det uppstå det som kallas för tjältorka och som skadar städsegröna växter.

Plantering i lådor är naturligtvis en ökad risk, hoppas du har bra dränering så inte ev. vatten blir stående i lådorna och rötterna ruttnar.

Att täcka jorden med någon duk eller liknande gör inte att det blir varmare under duken, det är ett vanligt missförstånd. Om du täcker måste du ha någon form av intern värmekälla som håller kvar värmen. Annars blir det lika kallt under duken som den omgivande luften.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
TACKAR! Så mycket bra information och tips :)
 
EvaMLin
Jag bor i Gästriklands inland och har haft thujor i kruka några år, gick hur bra som helst! (En stor, mörk plastkruka med plastrotting runt som ytterkruka) Stod i nordost-läge. På våren stoppade ner ett finger då och då för att kolla om tjälen gått ur och om det var dags att vattna/gödsla. De växte inte sådär jättemycket, men några decimeter på 3-4 år iaf.
 
Hej,

planerar att sätta thujahäck i vår och funderar på att sätta den i en 25 meter lång blomlåda som jag bygger i tryckimpregnerat.

Tänker bra dränering samt droppslang.



Vad är för/nackdelar?
Kommer den växa lika bra som om jag planterar i marken?
 
Fördelarna är svåra att se...måste vara något med platsen som gör att du inte kan gräva?

Nackdelen är att växten inte kommer att växa lika bra som om den stod planterad i marken. Den kommer utsättas för snabbar temperatursvängningar och rötterna kommer börja krypa runt längs väggarna på lådan. Antagligen kommer de mest se ledsna ut och du får fullt upp med att få dem att överleva. Nu är jag personligen inte särskilt förtjust i thuja eller gigantiska blomlådor men jag tycker att det brukar bli både finare och enklare att arbeta med de naturliga förutsättningarna än emot dem.

Är det insynsskydd du är ute efter?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ok

Blev nedröstad av frugan också när det gäller utseendet och när du berättar om nackdelar och inga fördelar är det väl bara att gräva ner dom.

Vi tycker thujan är fin pga att den är vintergrön och ger ett insynsskydd året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.