Förra ägaren till kåken verkar ha planterat tujjor lite här och var, enorma monster där jag inte kommer åt topparna med en vanlig stege längre och där sidorna sväller mer o mer. Glad i hågen med motorsågen så tänkte jag att de måste ju gå att trimma på sidorna, särskilt med tanke på att två av dem håller på att äta upp min infart till tomten. Så jag kapade ner lite grenar och blev riktigt paff över att det inte var grönt innanför, jag tog bara någon centimeter in på kvistarna.

Nu har jag två enorma tujjor med två lika enorma bruna hål i. Är det verkligen så att den här mackapären till växt inte lagar hålen själv med nya skott/barr där?
 
M
Är faktiskt lite osäker på Tuja, men de flesta barrväxter skjuter inte nya skott på vedade grenar/gamla grenar. :( Tujorna är ju lite mer tåliga och snabbväxande (vilker är varför vi köpte sånna till en häck) så de kanske återhämtar sig. Annars gäller normalt att barrväxter måste trimmas årligen för att inte växa för mycket.
 
Hehe, jag var rädd för det... med andra ord, planterar man dem själv och håller efter så kan det bli bra, men att ta över tujjor som någon bara låtit växa utan att beskära/trimma kan vara en sämre idé då. :/
 
En sak som man kan göra med gamla förväxta thujor som tar mycket plats är att stamma upp dem. De blir ju lätt väldigt breda nedtill annars. Jag gjorde det med två som stod intill varandra på vår lilla framsida, tog bort alla grenar upp till huvudhöjd och det som blev kvar formade jag till med häcksaxen så att de blev litet mer jämnt koniska. Blev faktiskt rätt trevligt, tyckte jag.

Men för att svara på den direkta frågan: Thuja har en viss förmåga att skjuta nya skott från gammal ved, till skillnad från många andra barrväxter (t ex gran) som i princip inte gör det alls. De som jag stammade upp kommer t ex årligen med nya små gröna skott som jag får gå och nypa bort nere på de kala stammarna.

Men de har ändå rätt begränsad förmåga att täppa till större hål i grenverket. Det skulle ju kräva att den skjuter skott "inifrån", om du förstår hur jag menar, men där är det ju mörkt och växten satsar mer på tillväxt där den hittar ljus.
Det var faktiskt delvis därför jag stammade upp mina. De hade breddat sig så att de stod tryckta mot ett gammalt rappligt cykelskjul och när jag tog bort det var de helt bruna och kala där och jag insåg att det förmodligen aldrig skulle bli snyggt igen.

Eftersom du nämner att de är för höga för att klippa från vanlig stege funderar jag på om du skulle toppa dem så att de blir lättare att hålla snygga. Jag gjorde det på mina och det blev snabbt en trevlig rundad och grönskande topp med hjälp av andra skott men då var det bara en halvmeter jag tog. Tar man flera meter ser det nog rumphugget ut en längre tid. Jag kan inte säga var gränsen går, har för litet erfarenhet av sånt.
 
Intressant input. Jag råkade datea en trädgårdsmästarinna förra året som sa exakt samma sak, hon tyckte jag skulle göra något liknande (kapa väck grenarna nertill). Jag är lite skeptisk dock, har inte sett det någonstans och det känns som om man gör en pudel, typ rakar allt utom huvud och svans?

Du råkar inte ha någon bild på hur du har gjort Farzan?

Ena thujan som jag har mot infarten överväger jag nästan att köpa grön sprayfärg och spraylacka det bruna hålet jag orsakat :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.