Hemmakatten
Klantiga mig! :mad: Lyckades stänga laptopen i går kväll med ett gammalt tuggummi kvarlämnat på datorn.:eek: Det gick lite trögt, och jag fick pressa locket för att få ihop laptopen...... Upptäckte i morse varför....:surprised:

Så, hur får man bort tuggummit? Det sitter snyggt och prydligt längst uppe på skärmen. Har fått bort en stor del, men vågar inte skrapa på själva skärmen. Eller vågar man det? Kan man använda någon slags kemikalier?
 
Kylspray... kanske...?

/jbr
 
Tuggummi är väl en av världens mest onödiga uppfinningar! ;)

Men som sagt, kylspray och sedan en plastskrapa utan vassa kanter och försiktigt peta bort eländet. Kemikalier lär lämna spår efter sig värre än tuggummit som sitter kvar...

Alternativ 2 är att byta ut 'kontrastskivan' (om det finns någon) framför skärmen mot en ny. Men då ska man nog vara lite händig och göra det själv för det är nog rätt dyrt att lämna in.
 
Hemmakatten
pefo skrev:
Tuggummi är väl en av världens mest onödiga uppfinningar! ;)
Inte när man försöker sluta röka eller röka mindre. Men skall definitivt vara mer försiktigt med var jag lägger tuggummin i framtiden... :)

Kylspray säger ni. Vadå för kylspray? Och var kan man tänkas köpa sådan?

Någon kontrastskärm tror jag inte att det är på laptopen. Det är en HP Pavilion Entertainment PC.
 
Då jag pluggat i Australien vet jag att ren Eukalyptusolja är otroligt effektivt när det gäller att få bort tuggummi från mattor och möbler. Vågar dock inte svara på hur monitorn klarar det.
Du säger entertainment PC, talar vi om en av de gulliga HP-sakerna med inbyggd touchscreen?
Vanligtvis är vanligt yes-diskmedel milt nog för att göra rent skärmar, men de är tyvärr alla olika. Jag skulle nog ringa upp HP och fråga lite försiktigt, det är nog inte första gången det hänt... Lycka till...
 
Hemmakatten skrev:
Inte när man försöker sluta röka eller röka mindre. Men skall definitivt vara mer försiktigt med var jag lägger tuggummin i framtiden... :)

Kylspray säger ni. Vadå för kylspray? Och var kan man tänkas köpa sådan?

Någon kontrastskärm tror jag inte att det är på laptopen. Det är en HP Pavilion Entertainment PC.
OT. Nikotingtuggummin? Det är bara ruffel och båg, dvs någon tjänar pengar på folks oförmåga och obeslutsamhet. Det enda sättet att trappa ned är att sluta helt på stubben! Efter otaliga försök att sluta så la jag ner helt och har varit rökfri i 27 år nu.

Kolla vad PCn klarar för minumum lagringstemperatur, ifall det funkar att lägga den i frysen ett tag. LCD brukar klara -20 men se till att vara säker först. Tänk sedan också på att det kommer att bildas kondens så låt den vara avstängd några timmar tills den återfått rumstemperatur.
 
Hemmakatten
Tack för alla goda råd. Får nog ringa till HP och fråga om vilken temperatur laptopen klarar. Kylspray skall inhandlas. Och nej, bjurran, det är tyvärr en helt vanlig laptop, dock med stor skärm.
 
Kylspray brukar bli -40 så var försiktig! Jag har förstört en LCD-termometer i frysen.
 
Ställ den i kylskåpet, sedan en skrapa avsedd för spishäll.

Men av egen erfarenhet så brukar tuggummin stela efter ett tag.

(under stolarna i skolan)
 
Hemmakatten
Menar du en sån där vass rakbladsskrapa? Du tror inte skärmen blir förstörd/sönderskuren av den. Antar att den måste vinklas rejält för att inte skära igenom.
 
el_richard skrev:
Ställ den i kylskåpet, sedan en skrapa avsedd för spishäll.

Men av egen erfarenhet så brukar tuggummin stela efter ett tag.

(under stolarna i skolan)
En sån där med rakblad? Stor risk för repor imho.
 
Hemmakatten
Har nu försökt ringa HP-supporten, men kön är oändligt lång. Vågar inte använda kylspray eller kylen innan jag kollat med HP.
Har under tiden pillat lite på tuggummit varje dag. Med den takten är det säkert borta vilken månad som helst....:rolleyes:
 
A
Om du tittar i instruktionerna eller på nätet bör det stå vad datorn ska klara för temp. Förmodligen kan du utan problem ta ut den utomhus när det blivit lite kallare. Var försiktig när du tar in den bara om datorn är kall så det inte blir kondens.
 
Men kattan då :D
Försök med en isbit inlindad i något lämpligt tyg, har svårt att tro att kylspray fungerar bättre för du har väl inte tuggummi över hela skärmen????
Peta sedan försiktigt, ingen rakbladsskrapa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.