Tjenare!

Har köpt ett hus med krypgrund, Huset är byggt 1962. Huset är besiktigat av Anticimex och dom har anmärkt på att det finns risk för fukt och mögelproblem i krypgrunden. När jag tittade på huset var jag nere i grunden och tittade. Det fanns ingen källarlukt och det såg torrt och fint ut. Verkar inte vara några problem ännu iallafall. Det låg byggplast på marken. Jag antar att Anticimex vill installera någon av deras lösningar för att undvika problem och tjäna sig en hacka. Själv har jag tittat lite på Trygghetsvaktens lösning för krypgrunder. Verkar vara en enkel lösning till vettiga pengar som är lätt att installera själv. Krypgrunden kommer ju då fungera lite som en torpargrund. Fast istället för spillvärme ifrån golven och murstock tillsätter trygghetsvakten värmen när det behövs. Frågan är funkar denna lösningen i verkligheten? Har sökt på forumet men hittar bara massa gamla trådar dock hittat en som bloggar om trygghetsvakten i sin krypgrund och där verkar det funka bra. Efter som det inte finns några problem idag med grunden vill jag inte lägga ut massa pengar i onödan. Men Trygghetsvakten känns som ett bra komplement för att känna sig tryggare, men funkar det så bra som dom vill påstå. Det verkar ju smart men vill ha lite mer utlåtande ifrån sånna som har provat en själv.

MVH Olof Karlsson
 
Jag har trygghetsvakten sen två år tillbaks. Jag upplever att klimatet i min krypgrund har blivit mycket bättre. Har sand på plast. Sanden kändes förut rå och fuktig, men nu är den snustorr. Hade planer på att byta plasten och lägga ett kapillärbrytade lager makadam, men jag anser inte att det är nödvändigt då det funkat så bra. Jag valde treygghetsvakten plus, tror jag det hette. Jag har 100 m2 krypgrund och det kostade mig 11 000:- typ.
Det bästa tyckte jag var att det var såpass billigt och enkelt att installera. Skulle det inte funka alls så är det bara 11 000:- och två timmars krypande jag har förlorat. Dessutom tycker jag att Anticimex krypgrundsavfuktare är väldigt dyr, samt att det låter om den. Trygghetsvakten är helt tyst.
 
Det bästa och billigaste kanske vore att börja med en trådlös temp och fuktighetsmätare för att se hur det ligger till där nere. Ligger värdet bra finns det ju ingen anledning att oroa sig. Vad hittar man bra och billiga trådlösa fukt och temp mätare? Vill dock har mer synpunkter angående Trygghetsvakten. Jag tycker dock principen verkar bra efter som man tillsätter värme precis som i en torpargrund och i torpargrunder funkar det ju. Frågan är klarar Trygghetsvakten att tillsätta tillräckligt mycket värme under svåra förhållande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.