Står ju till och med Powermax i Displayen på TH7000 så det lär vara samma larm, troligen specialversion
 
A
Jag går i precis samma tankar, att passa på att beställa centralenheten`TH7000 via Trygga Hem och sedan komplettera med tillbehör från utlandet.

Är det någon som gjort slag i saken och beställt?

Tycker dock att det är lite oklart vilken modell det är. Har mailat Trygga Hem och frågat om lite detaljer. Om intresse finns kan jag posta deras svar här.
 
intresse finns alltid. Larmtrådarna är nog bland de mest läta vi har i teknikforumet
 
A
Då har jag fått svar. Nedan, lätt förtydligat, avkortat, redigerat för läsbarhet osv.

1. "OKQ8-larmet" är vanliga TH7000-larmet utan GSM-uppringare. Den går att köpa till för 1980 kr. Alla tillbehör som fungerar med TH7000 GSM fungerar med OKQ8-larmet.

2. Visonic Powermax Complete och TH7000-systemet består i stort sett av samma komponenter, det beror lite på vilken utgåva det rör sig om. Den som säljs i Sverige använder larmfrekvensen 868 MHz. Det finns vissa utgåvor och tillbehör som inte är kompatibla med den svenska marknaden (dvs utnyttjar ett annat frekvensspann, tolkar jag det som. Horatius anm.), dessa får heller inte användas i Sverige om det inte är en öppen frekvens.

Min slutsats således: Det går att köpa TH7000 (OKQ8-varianten eller den vanliga med GSM-sändare) från Trygga Hem och komplettera med tillbehör från utlandet så länge man ser till att de sänder på 868 MHz.

Hoppas att någon har nytta av detta!

Själv går jag i valet och kvalet mellan detta alternativ och det mer okända Gripen SST-901 GSM. Fördel med Gripen är att det går att koppla till både trådlöst och trådbundet, för mer driftsäkerhet och mindre pill med batterier, samt inbyggd GSM-sändare. Fördel med OKQ8-dealen är att det känns som att man får mer beprövade prylar till ett bra pris.

Vad tycker ni? Får man mycket bättre komponenter/system/användarupplevelse om man väljer ett Visonic Powermax-larm jämför med "Kina-larmet" Gripen? Rent konkret, vad vinner man på ena eller andra lösningen?
 
Redigerat:
Var lite sugen på OKQ8-larmet men räknar man lite på det så springer priset iväg snabbt, larm + GSM-sändare så är man uppe i 5.000:- genast och då är edt inte så ,ycket rabatt längre jämfört med ett Powermax med GSM-sändaren monterad från start.

Länsförsäkringars erbjudande låter också ganska bra, 700:- för grundpaketet om man är helkund men även där tillkommer GSM-sändare, sen så var det 36 månaders bindningstid innan man äger larmet också så det blv mycket pengar i slutänden det med.

Tittar man på Visonic i England så finns det en ny modell som heter Visonic Express, grundpaket med inbyggd GSM-sändare skulle kosta ca 300£. Samma tillbehör som till Powermaxsystemet, var nån begränsning som jag inte kommer ihåg men inget som jag skulle sakna tror jag,

http://www.powermax-alarm.co.uk/product.php?id_product=154

Fast även där så springer priset iväg snabbt när man lägger till lite fler tillbehör, blir väldigt snabbt 7-8.000:- för ett paket som täcker in det mesta hemma :O
 
Jag har surfat runt en del på olika larmsiter. Förstår er frustration kan jag väl lugnt säga.
Det slutade iaf med att jag beställde ett Gripen SST-901, största paketet igår.
Det kändes för mig som det var det mest prisvärda larmet, nu är det väl bara hoppas att det fungerar när den kommer också (ligger på posten).

Vad jag har sett hittils på bilderna på nätet så ser det lite plastigt å trist ut (billigt), men å andra sidan ska det ju inte sitta direkt synligt ändå, så det kanske inte gör så mycket.

Det jag iaf har konstaterat är att i princip alla företag verkar försöka tjäna pengar på tillbehören, extra IR, extra fjärrkontroll etc etc. Däremot kommer man ner lite i pris om man köper ett färdigt kit.
 
A
Spännande Mikael!

Jag lutar faktiskt åt samma håll. Gripen ger väldigt mycket "features" för slantarna. Har dessutom goda erfarenheter av s.k. "Kina-larm" sedan tidigare då jag installerat två st trådbundna AEI (inköpta på Clas Ohlson) vilka verkligen gått som klockor i flera år.

Då återkommer väl med dina intryck och reflektioner, så fort du har några? :)
 
Horatius skrev:
Spännande Mikael!

Då återkommer väl med dina intryck och reflektioner, så fort du har några? :)
Det är onekligen spännande, här är sista sekundenuppdatering:
2011-07-07 18:02 Malmö Sorterad
2011-07-07 15:50 Eslöv Posten har tagit emot försändelsen
2011-07-07 11:23 Hemköp Dalby Posten har tagit emot försändelsen
2011-07-06 21:36 Posten Elektronisk förhandsinformation mottagen

:)

Dock kommer jag ha syster (med hund) på besök kommande vecka, så om det blir provkörning av sirener, så kommer de nog bli i begränsad variant i första steget.. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.