Ska byta ut min gamla pump och hydropress och tänkte sätta in en pumpautomat.
Har funderat på denna (se bild nedan).

Vad jag funderar över är tryckvakten (eller vad det heter) som sitter där nu (andra bilden).
Jag förstår att den stänger av och på pumpen, men hur fungerar den? Var är "andra änden" kopplad någonstans?
Och ska jag behålla den, eller finns en sådan inbyggd i ovan nämnda pumpautomat?

Nu sitter en hydropress på 100 liter, men jag funderar på att köpa en ny som är på 60 liter. Är det dumt? Vi har ett "normalt" hushåll med två vuxna och två barn.
Anledningen till att köpa en ny 100-literstank skulle kanske vara att vårat inkommande vatten kommer väldigt långsamt och, trots att vi har en stor hydrofor som ackumulator, kanske en stor hydropress kan behövas?

Eller tänker jag helt fel?
 
  • 5950273.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tryckvakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckvakten är kopplad till strömförsörjningen på ena sidan och pumpen på den andra. Tryckvakten ställs in så att den startar pumpen vid ett visst lågt tryck och stoppar pumpen (bryter strömmen) vid ett visst högre tryck. Min tryckvakt är inställd på att bryta vid 4 bar och starta vid 2 bar.

Vanligtvis ingår en tryckvakt i en sån pumpautomat som du visar, och nån viss inställning av tillslags- och frånslagstryck brukar man kunna göra.

När det gäller hydrofor kontra hydropress, så har jag hört att en hydropress (som på bilden) motsvarar ung en tre ggr så stor hydrofor. Så en 100 liters hydropress låter väldigt stort för mig, om det nu motsvarar en 300 liters hydrofor... 60 liter hydropress låter som en mer "sansad" dimension.
 
Pumpautomaten på bilden är nog komplett, anslut sug och tryckledning och stoppa i kontakten så funkar det.

Det på andra bilden är en kontaktor, tryckströmbrytaren sitter någon annanstans. Tryckströmbrytaren är ansluten till en vattenledning också.

Hydrofor eller hydropress, båda kräver underhåll. Hydropressens lufttryck bör kontrolleras en gång per år medan hydroforen måste nog fyllas mera regelbundet med luft.

Stor eller liten? Det sägs att det är starterna som sliter på pumpen, med stor acc så blir det färre starter. Behåll den gamla och använd båda, kommer även att ge ett jämnare tryck.

Prototypen
 
Tack, det var det på andra bilden jag undrade över (kontaktorn).
"Mojängen" som sköter vid vilket tryck pumpen ska slå av och till på, har jag skaplig koll på.

Som prototypen skriver är kontaktorn på något sätt är kopplad till vattenledningen, vilket jag också gissat.
Frågan är bara hur? Antar att meningen är att den ska upptäcka när en kran öppnas någonstans?

Pumpautomaten på bilden visade sig vara för stor för att få plats.
Måste ha en vertikal hydropress.
Frågan är om den jag har är hel eller inte.
Jag har försökt att manuellt påmpa upp den, men trycket verkar inte öka.
Är det vanligt att något annat än blåsan kan gå sönder på en hydropress?

Pumpen måste hursomhelst bytas. Tips på högkvalitativa pumpar?
 
Vitsen med hydropress/hydrofor är att pumpen INTE ska starta varje gång du öppnar en kran, utan den använder i första hand trycket i tanken.
På en pumpautomat sitter tryckströmbrytaren direkt på pumpen.
Du måste inte ha pumpen sittande uppe på tanken. Du kan koppla loss pumpen och montera den bredvid tanken, tex. Det är ju en slang mellan pump och tank, så det är ganska flexibelt.
 
Det är väl kopplat så att vattentrycket manövrerar tryckströmbrytaren som manövrerar kontaktorn som ger ström till pumpen.

Det ser inte fackmannamässigt ut det som sitter på plankan, inte som ett proffsigt hempul heller.

Vad är det som är dåligt med den gamla pumpen?? Får den inte ström, skramlar den, inget tryck trots att den går eller startar och stoppar den hela tiden??

Med en skiftnyckel så går det att separera pump från hydropress, den på bilden alltså. Behöver inte sitta ihop men ledningen emellan bör inte vara för lång nån meter eller två kan fungera.

Prototypen
 
Helt rätt, det känns inte alls som ett proffsigt jobb alls!
Därför vill jag gärna få det här fixat ordentligt nu. Det betyder även nya grejer även om nu pumpen, tex, skulle ha några år kvar.

Mitt problem är att jag inte får något tryck i hydropressen, men det beror väl troligen på att själva hydropressen är paj? Så frågan där var om jag enbart ska byta blåsa, eller om allt bör bytas?

Pumpen "känns" inte fräsch och det är inte så mycket pengar att parata om, så jag byter den gärna när jag ändå håller på.

Angående den mystiska tryckkontakten; den är kopplad till en strömkälla, till pumpen och till "mojängen" som ställer in till- och frånslagstryck. Så lång är jag med. Men sen går en kabel (allstå bara en) bort någonstans där jag inte kan följa den. Det är den som jag undrar var den tar vägen (mest av nyfikenhet iofs).
 
Tryckströmbrytare heter "mojängen", möjligen tryckvakt. Den är vad den låter som, en elektrisk brytare som bryter på tryck istället för manuell hantering. Trycket går att ställa in start-tryck och differens.

Tryckvakt

Kontaktorn som den högra bilden föreställer kanske finns där för att din tryckströmbrytare opererar på 1-fas och pupen du skall styra går på styrs med 3-fas? Eller?
 
Om du inte är väldigt kunnig på el så ring en elektriker. Din nuvarande pump är nog en trefas pump av äldre modell och då finns ingen nolla framdragen. Klarar den nya pumpen av att suga vattnet ur brunnen. Vilket djup suger du från. Vad har du för pump i dag.
 
Jag är väl inte helt okunning när det gäller el (normalt sett iallafall...)
Det jag undrade över var det tussee tror vara nollan och det kan nog stämma.
Undrade vad den ensamma ledaren kom från, då jag inte kunnat följa den.

Jag har ingen brunn utan tillhör en vattenförening med en bassäng några hundra meter bort.
Det är självtryck ner till huset, men trycket är för lågt för att kunna användas som det är.
Därför har jag en 500-liters hydrofor som ackumulator. Därifrån suger pumpen och fyller en 100-liters hydropress.
Så har jag fattat att det funkar iallafall.
Man kan väl lugnt säga att det är en speciallösning...

Mitt problem är, som sagt, att jag inte har något tryck alls i ledningarna.
Förhoppningsvis beror det på att hydropressen är trasig och inte på att inkommande tryck har blivit lägre. För då har jag en tråkig felsökning framför mig (leta brott på en lååång vattenledning).
 
Om du öppnar luftventilen på hydropressen så ska det bara komma luft. Fyll på luft enligt instruktion, här finns lite tips. Hydropress - Wikipedia, den fria encyklopedin Hur bedömmer du att det är dåligt tryck, visar mätaren för lågt så skulle jag tro det är dax att byta tryckgivaren (den som sitter på tanken eller dess närhet ) . Den styr kontaktorn (relä) som du har på bilden.
Om du menar den ensamma blåa kabeln så skulle jag gissa att man hämtat en nolla till manöverspolen för kontaktorn för den ska bara ha 220 volt
 
Nu måste vi ta det här från början:
Finns det vatten i 500L hydroforen, kan kollas med att öppna någon kran eller luftskruv. med själtryck så ska det rinna frivilligt.

Går pumpen, startar den överhuvudtaget eller är det start stopp start stopp......

Går det inte att blåsa in luft i hydropressen så är den misskött/misshanlad. Gummiblåsan är så hoptryckt att den täpper för hålet där ventilen sitter och har börjat att vulka fast, man kan trycka loss den med milt våld om man skruvar ur ventilen (bilventil).

Är det "tryckfritt" så inte är det hydropressens fel. Med allt avstäng så borde i alla fall självtrycket få det att rinna.

Prototypen
 
Ja, det finns vatten i hydroforen.
Dock är jag osäker på hur mycket. Trycket visar ca 2.5kp/cm2 när jag inte spolat på ett tag och det sprutar vatten ur kranen längst upp.
När jag spolat i en kran sjunker trycket genast till noll och det tar ett tag innan det når 2.5 igen.

Jag tror att trycket på inkommande ledning är lägre än normalt, och jag antar att det därför inte klarar av att fylla hydroforen som det ska?

Pumpen går igång, men når inte det stopptryck den har haft tidigare. Alltså stannar den aldrig. Jag har för tillfället kopplat ur den helt (elektriskt alltså).

Jag har försökt att manuellt pumpa upp hydropressen, men jag kan pumpa och pumpa utan att det "tar stopp". Visserligen använder jag en manuell cykelpump, men den är ganska stor och det har funkat tidigare. Detta har jag testat både med öppna och stängda kranar. Även testat att stänga kranen från hydroforen till pumpen, om det nu skulle ha någon betydelse.

Om jag spolar i en kran så har jag skapligt tryck (fortfarande utan att pumpen är inkopplad) i ca 15 sekunder. Därefter sjunker det snabbt för att försvinna helt (inget vatten alls kommer).
 
Med 2,5 kp/cm2 så ligger bassängen 25 m högre då.

Utan din pump så kommer det vatten ur kranen en stund när du öppnar och trycket sjunker på hydroforen. Vad händer om kranen får stå öppen en stund till? börjar det rinna så sakteliga?

Det lutar åt att det är inkommande ledning som är tätt, kanske någon som skruvat igen din kran hos föreningen.

Det finns en risk som jag tror är minimal men om din pump inte får tillräckligt med vatten så blir det undertryck i inkommande och den har blivit platt någonstans men det tror jag inte själv på.

Prototypen
 
I kranarna på nedre våningen slutar det aldrig att rinna, men det kommer väldigt lite.
På ovanvåningen kommer det inget alls.
Hydroforen står mellan våningarna.

Jag befarar också att det är inkommande ledning det är fel på.
Skulle gissa att det är hål på den någonstans. Det är en plastslang som bitvis ligger i en å.

Får sätta på vadarstövlarna igen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.