Hur kan jag enklast trycktesta mina element?

Jag har kommit över några vattenelement (sektions och panel radiatorer). Elemeneten har stått i ett rivningshus, men rivarna säger att vattensystemet var tappat på vatten, så inga fryskador och läckage skall finnas.

Jag vill dock vara säker... Innan jag monterar dem.

Hur kall jag jag gå till väga?

Jag hade en idé att koppla en vattenslang på ingående rör, blinda utgående rör, fylla med vatten och lufta med luftskruven. När all luft är borta tänkte jag behålla trycket i vattenslangen (ej stänga kranen).

Vattentrycket i en trädgårdsslang torde vara långt över 0,7 bar, vilket borde räcka för att se om elementen läckar vatten. Eller vad tror ni?

 
Jag tycker det låter som ett bra sätt att prova tätheten.
 
Såvitt jag vet så ligger kommunala vattenledningar på 4 eller 6 bar och det borde ju fullt tillräckligt för att se om det läcker vatten. Se som sagt till att ha luftskruven öppen tills all luft är borta. Komprimerad luft lagrar en hel del energi och det kan bli farligt om nåt inte håller.
 
Låter som en bra idé i mina lekmannaöron, vet dock inte hur mycket ett element egentligenska tåla, men det är ju inget sprängprov det är frågan om..

För att låta luftningen hänga med utan att det byggs upp onödigt mycket tryck så "fegfyll" elementet lite lagom sakta.
 
Har provtryckt kylare och värmeväxlare till bil genom att sno ihop en röranslutning till testobjektet med ventil på.
heatexchanger_04.jpg

Till ventilen har jag kopplat en cykelpump med manometer på och sedan doppat kylaren/växlaren i kar med vatten, pumpat upp till angivet maxtryck och sett om det läckt ut luft eller inte.

heatexchanger_03.jpg
 
Det går att testa med luft, men komprimerad luft har stor sprängkraft. Jag rekommenderar att testa med vatten då detta är möjligt. För säkerhetsskull alltså.
 
Hej
Frågan är om du skall täthetprova eller tryckprova elementen.
Jag skulle rekomendera täthetsprovning i det här fallet.
d.v.s söka efter sprickor, porer, korrisionangrepp mm.

Det gör du lämpligast med luft under 0.05 bar och såpvatten. OBS väldigt viktigt ej högre tryck än 0.05 bar
0.5m vattenpelare.

Böj en genomskinlig plastslang som ett 1m högt u fyll det till hälften med vatten
koppla den till ena anslutningen på elementet.
Koppla en bilventil till den andra anslutningen.
Fyll en blommspruta (en 1 l flaska med pumphantag) med såpvatten.
Låna en däckspåfyllare på en mack eller använd en kompressor.
Fyll luft i elemetet till skillnaden är 0.5m mellan vattnet i u röret. O.B.S. EJ MER VÄLDIGT VIKTIGT
Spraya såpvatten över elementet för att hitta läckor.
Lätta gärna på luftskruven så ser du hur lätt man upptäcker läckor med den här metoden.
Trycka med vatten då med högre tryck (ca 1 bar) går
också bra men det brukar vara svårare att hitta läckorna om man inte är van, speciellt små rostporer.
som bara fuktar litegrann.

OBS Max 0.05 bar LUFT 0.5m vattenpelare OBS
 
Ja tanken var att jag skulle täthetsprova elementen, men med luft, såpvatten och en luftklocka från macken låter krångligt. Det verkar ju även rätt bökigt att stoppa hela elementet i ett vattenbad för att leta efter luftbublor.

Fyller jag elementet med kallt vatten borde det ju synas på ett tort gråfärgat betonggolv om det läcker vatten eller inte. Läcker det inte med 4-6 bar tode det inte läcka vid normalt panntryck (0,7 bar) heller.

Eller är jag helt ute på felt spår?
 
Ranchn skrev:
Eller är jag helt ute på felt spår?
Nä, det tycker jag inte. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.