Var på bauhaus och köpte tryckt virke märkt NTR-AB.
När jag kom hem och sågade igenom en av reglarna upptäckte jag att den inte var impregnerad in till mitten, bara några mm in från ytan.
Ska jag vara orolig eller kan jag lita på att NTR-märkningen borgar för kvalitet och hållbart virke?

//Philip
 
NTR betyder Nordiska träskyddsrådet och är en standard.
NTR-AB är den vanligaste klassen på impregnerat virke och är avsett för använding på utsatta konstruktioner ovan mark . Impregneringen går inte alltid in så långt i virket beronde på om det är en kärnvirkesbit du fått tag i. Det är alltid furu som impreneras.
 
...och själva kärnan är väl som sagt så pass mottståndskraftig mot röta att där behövs egentligen ingen impregenring?
 
Detta är fullt normal och impregneringen skall heller inte gå hela vägen in till kärnan. Ca en tredjedel skall vara impregnerad från ytan till kärnan.

Den impregneringen görs med ett medel som kallas för wolmanit CX och är miljövänligt och även mycket effektivt. Inte som tidigare virke som innehöll både krom och arsenik.

Lita du på att din trall kommer hålla länge. Så länge du sköter den under årens lopp.
 
npg74 skrev:
Ska jag vara orolig eller kan jag lita på att NTR-märkningen borgar för kvalitet och hållbart virke?
Ja, märkningen skall borga för kvalité!
Viktigt är dock att märkningen är gjord med stämpel på samtliga reglar och inte bara sitter på en skylt.
Godkänt tryckimpregnerat är alltid stämplat!
 
Igentligen skall man väl stryka impregneringsolja på alla ställen man sågar?
 
Impregneringen ska gå in ungefär halvvägs in till mitten på virket.
Ska grejerna stå ute i ur och skur så lönar det sig att lägga några kronor extra per löpmeter (som det för det mesta gör med allt annat också).

Och som fresve skriver, olja är en god idé :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.