Pågående bygge av lekstugans grund med tryckt virke, verktyg samt en nivåregel synlig på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Håller på att snickra ihop en grund till vad som är tänkt att bli en lekstuga.

Har läst en del om att tryckt virke inte ska användas i underliggande konstruktioner. Men av bara farten så har jag byggt allt i tryckt virke. Dubbla 45x95 som stolpar och 45x145 till ramen. Samt tryckt panelbräda 22x95 som trossbottenskivan ska vila på.

Frågan jag ställer mig: är det dumt för inomhusmiljön att hela konstruktionen är i tryckt, bör jag byta 45x145 reglarna till ej tryckt?

Tack, tack. Mvh Tommy
 
  • Grundkonstruktion av en lekstuga med tryckt virke inkluderande stolpar och ramverk, på ett stenigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det spelar ingen roll, kör på (y).
 
Om inte annat är det helt onödigt. Din konstruktion är så bra undertill att otryckt virket kommer att hålla i 50 år. Jag skulle aldrig bygga en lekstuga i tryckt virke. Men det finns ju dom som tycker det är helt OK. Dom kommer att svara senare.
 
  • Gilla
Bladeliustyr och 1 till
  • Laddar…
Onödigt men ofarligt.
Dagens NTR-AB klassade tryckta virke innehåller bara kopparsalter.
 
M MagHam skrev:
Onödigt men ofarligt.
Dagens NTR-AB klassade tryckta virke innehåller bara kopparsalter.
Men hur är det med 45x145 som är NTR/A?
Oavsett så ska väl inte barnen springa runt på det tryckta virket. Tror TS kan vara lugn.
 
Rickard.
J Johan456 skrev:
Men hur är det med 45x145 som är NTR/A?
Oavsett så ska väl inte barnen springa runt på det tryckta virket. Tror TS kan vara lugn.
*En 5 meter regel (145×45) och som uppfyller impregneringsklass NTR A kommer att innehålla ca 20g koppar. Om den är helt oskyddad utsätts regn/snö året om kommer viss mängd koppar att lämna virket. Det rör sig om mindre än 0,1g koppar per år som förväntas lämna regeln. *

Finns mycket att läsa på träskydd.com om man är nyfiken ;)
 
Jag tänkte att det var gött att bli serverad med svaret. Hursomhelst är min uppfattning att man inte blir kopparförgiftad av tryckimpregnerat virke, såvida man inte dagligen strör sågspån från virket på frukostflingorna. Förr impregnerades virke med arsenik och säkert andra mer hälsovådliga metaller och mineraler än koppar. Sådant virke bör man kanske inte ha i en lekstuga.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns mycket att läsa på träskydd.com om man är nyfiken
Detta är väl impregnerarnas branchorganisation. Kankse inte helt opartiskt. Ungefär som att hänvisa till Marlboro.com för information rökningens hälsorisker.
 
Tack för ert engagemang och input.

Kommit fram till att jag inte ska isolera bjälklaget och således behålla det tryckta virket.

//Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.