Hej
Jag har låtit göra en teknisk besiktning av en SBR ansluten man, han påtalade att man ej skall använda tryckimpregnerat virke i bottenbjälklag.
Vår grund har ståhöjd och dörr samt att det sitter två ventiler.
Någon som kan länka till korrekt fakta?
 
S
man anvönder i regel inte pågrund av vad som kan finnas i virket efter tryckning. finns mycket info att söka.

och är det inte dom så kallade "gifterna" så kan det stinka rejält när tryckta virket är blött
 
Men finns det några regler från Boverket angående detta?
 
M
Och vad är alternativet om man nu har hittat tryckat virke?
 
Snickaren ifrågasätter besiktningsmannens kompetens genom sin jurist då han påpekat att det är tryckt virke.
Men snickaren är inte riktigt klok så han försöker påpeka allt.
 
Music Man skrev:
Hej
Jag har låtit göra en teknisk besiktning av en SBR ansluten man, han påtalade att man ej skall använda tryckimpregnerat virke i bottenbjälklag.
Vår grund har ståhöjd och dörr samt att det sitter två ventiler.
Någon som kan länka till korrekt fakta?
Det finns nog ingen riktig fakta kring detta. Det jag har hittat i ämnet är att lukten uppkommer av ämnet Pentaklorfenol som fanns i tryckt virke innan det förbjöds i slutet av 70 talet. Troligtvis har tron om att inte använda tryckt virke i huskonstruktioner levt vidare. Dagens tryckta virke tror jag dock inte skapar dessa problem, och att man inte "får" använda det i bottenbjälklag tror jag är ett felaktigt påstående.
Om ni inte upplever några luktproblem nu så ser jag inget problem....
 
Ja, märkligt vad gamla föreställningar lever kvar!
Pentaklorfenol förbjöds 1978.

Punkt 8:
http://www.ingarpstra.se/upload/file-archive/111229156.pdf

Idag är anledningarna att inte använda tryckt virke i huvudsak följande:
- Det är onödigt, eller ska vara det annars har man en felkonstruktion.
- Det saknar oftast specificerad hållfasthetsklass enligt C18, C24 etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tryckt virke börjar så småningom lukta och avge emissioner i denna milj på grund av fukthalten i luften. Jag skulle aldrig våga försöka. Dessutom låter 2 ventiler alldeles för få. Kolla med Byggbestämmelserna och vilken area som krävs och var de ska placeras i förhållande till hörnen. Man måste ta hänsyn till grundens utformning. Varför bygga krypgrund med ståhöjd. En varmgrund blir bättre men man måste ju utgå från vilka förutsättningarna är.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Magham; Punlt 8. Bra så, men det är skillnad på innemiljö och en torpargrund med kraftigt varierande luftfuktighet.
 
seniorkonsult skrev:
Magham; Punlt 8. Bra så, men det är skillnad på innemiljö och en torpargrund med kraftigt varierande luftfuktighet.
Förvisso, men det finns mig veterligen inga rapporter på att kopparsalterna som ingår i den vanliga tryckvätskan idag avger lukt.
 
Som sagt var, är det så fuktigt att man tycker sig behöva impregnerat virke där så är det nåt som är fel.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
MagHam; Håller med useless. man använder inte tryckimp virke i bjälklag. Det är ju ingen brygga.
 
Absolut (y) Jag skrev ingenstans att man ska använda det.

Men... jag har inte sett några artiklar om att dagens impregneringsvätskor (vanligtvis baserade på koppar) avger lättflyktiga illaluktande ämnen som Kloranisoler .
Därför är det tveksamt att en besiktning ska slå ner på en nybyggd tryckt bjälklag såsom ett byggnadsfel med någon större risk i det avseendet.

Är det ett hus från början av 70-talet så ringer dock dom stora varningsklockorna!
 
Redigerat:
MagHam; Nej, men det var texten lika som oimpregnerat virke jag reagerade på. Och hur beprövat är det? Som de 100 000 nya "beprövade" produkter som kom varje år i slutet av 70-talet.
Om 25-30 år vet vi. Asbest, flytspackel, PCB. Alla superprodukter när de kom...��
 
seniorkonsult skrev:
MagHam; Nej, men det var texten lika som oimpregnerat virke jag reagerade på. Och hur beprövat är det? Som de 100 000 nya "beprövade" produkter som kom varje år i slutet av 70-talet.
Om 25-30 år vet vi. Asbest, flytspackel, PCB. Alla superprodukter när de kom...��
Om det nu kommer visa sig att tryckt virke av idag är hälsofarligt så tror jag nog det gjort som minst skada i en torpargrund eller i en syll. Tänk alla barn som dagligen på sommaren kryper omkring/äter/slickar på alla altaner och trädäck som är byggda av tryckt virke. Därmed inte sagt att det kanske visar sig vara hälsovådligt.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.