Hej!
Jag håller på som bäst att bygga mitt uterum som skall ha ett isolerat träbjälklag på plintar.

Konstruktören har skrivit att de understa reglarna, närmast marken (på plintar) skall vara 2 ihopskruvade 45x170 C24 NTR A. Detta verkar rimligt då marken är nära.

Dock så står det inget om nästa lager reglar 45x220 C24 med isolering skall vara tryckt eller inte.

Så nu undrar jag om det är något problem med att använda även tryckt virke till detta lager?
Kostnaden är försumbar, och det skulle kännas bättre att det inte ruttnar så enkelt, men det kanske finns något negativt som jag missat.... kan det lukta in?

Tacksam för synpunkter!
 
Bump!
Ingen som har någon åsikt om man kan/ska/bör använda tryckt virke till isolerat bjälklag i uterum?
Jag tänkte handla handla virket snart, men jag är fortfarande osäker trots mycket surfande.

Sen inser jag att jag kanske postat i fel forumdel. Sorry för det.
 
Hej
Hade också varit intresserad av att veta detta, sitter i samma sitta, googlat som tusan utan att hitta något vettig info.
 
Hej!

Vi har samma fråga och undrar hur ni valde att bygga reglar med isolering, tryckt eller inte?
 
Hej!
Vi byggde till slut med tryckt virke samt mineritbaserade trossbottenskivor. Det har fungerat fint och verkar isolera bra. Det finns ett litet gap mellan marken och undersidan av trossbotten så där ventileras det bra.
Dessutom har marken torkat upp ordentligt i och med att vi avleder regnvattnet till dagvattenrör.

Jag skulle göra om samma sak, om jag byggde det idag :)
 
  • Gilla
Elin_R
  • Laddar…
Det är inget problem att använda impregnerat. Men heller ingen nytta. Om reglarna murknar är isoleringen också blöt.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Tänker om man ska undvika reglar i isoleringen av tryckt virke för att undvika gifta gaser från impregneringsmedlet? De understa reglarna på plintar närmast marken kommer vara tryckt virke. Vi kommer lägga ett golv för uterum i själva uterummet sen.
 
Dagens impregnerade virke emitterar inga farliga gaser. Så den aspekten kan du bortse ifrån.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Finns ingen nytta med att använda tryckimpregnerat inne i ett bjälklag.
Där skall vara torrt och fint så inget skall kunna hända.
Om något händer så att det kommer vatten in i bjälklaget så har man större problem med anat än att man använt vanligt virke.
 
  • Gilla
Elin_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.