Jag undrar vart man kan få tag på lite finare räcke till vår altan i tryckt virke.
Vi har stolpar som är 70x70, men till kryssen hittar vi bara 45x70. det tyckte vi verkade lite tjockt? Eller är det vad man brukar använda till kryss? Till överliggare fanns det virke som då var 45x120. Alltså helt vanliga plank. Och dessa i sin tur kändes onödigt breda, och även tjocka. Har letat överallt men ingen verkar veta vart man kan få tag på typ avhvlade kanter eller på annat vis lite finare överliggare.
 
Går faktist att lämna själv till tryckning. Den profil du önskar kan du få tillhyvlad av närmsta hyvleri. Sen ber du att de hivar in dina plankor när de trycker något annat.

Vet inte om det går att hyvla redan tryckt men rent tekniskt är det nog inga problem.

Bästa man gör (om man inte själv har hyvel typ logosol) är att fråga den närmsta som har ett hyvleri om hur man ska göra.
 
Jag har för mig att pappa för många år sen rollade sina egna plankor med impregnering innan han satte upp dom. Men det ger väl kanske inte samma skydd som om man gör det mha tryck?
 
En liten sidohistoria angående detta med att lämna in eget virke för tryckimpregnering:

När svärfar skulle bygga uteplats för många år sedan lät han såga upp virket från ett fint träd på de egna markerna. Han lastade virket på släpkärran och körde iväg till "tryckeriet" eller vad man nu kallar det. Två veckor senare åkte han tillbaka och skulle hämta det nytryckta virket. Killen med gaffeltrucken som skulle lasta virket på svärfars släpkärra undrade om han verkligen skulle ta allt på en gång (det var ganska mycket virke). Självklart, svarade svärfar, det gick ju bra att köra hit det! Men han underskattade vikten av tryckimpregneringen, paketet vägde åtskilliga hundra kilo mer än innan. Släpkärran höll visserligen hela vägen hem, men ack vad överlastad den var!

Men i ditt fall rör det sig bara om några överliggare, så du behöver nog inte vara orolig! :)
 
Hejsan!

Själv har jag använt en överliggare som den här:

bild_40.jpg

men tyvärr har dom slutat sälja dessa.

Har funnit en annan leverantör, som i varje fall har tryckta överliggare även om profilen inte är den jag har.

Här är länken: http://www.norrskogwoodproducts.se/Sortiment/Impregnerat/Altanrekke.htm

. . . och bilden:
Altanrekke.jpg
Bild från NWP´s hemsida

Om du kontaktar Leif Persson på NWP i Forsa, så kan han meddela var din närmsta återförsäljare finns.

NWP Forsa
Lundvägen 78
820 65 Forsa
Tel: 0650-377 20
Fax: 0650-377 29
E-post: leif.persson@norrskog.se


Lycka till! / Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.